Regula pe care trebuie să o respecte toți șoferii. Mulți riscă și plătesc foarte scump

Mașini / Sursa foto: Arhiva EVZ

Ești obligat să ai în mașină roata de rezervă?La școala de șoferi, cursanții află care sunt elementele de siguranță pe care trebuie să le aibă mereu în mașină. Ei sunt obligați să țină în mașină un stingător auto, trusă medicală și două triunghiuri reflectorizante. Ele trebuie să fie omologate și în perioada de valabilitate.

Roata de rezervă nu e obligatorie, dar ajută

Șoferii nu sunt obligați să aibă în mașină roată de rezervă și cric, dar acestea îi pot ajuta în momentele dificile.În aceeași categorie intră șufa de tractare, coarba cu care se deșurubează roțile sau cablurile de pornire auto.

Roată/ Sursa foto Pixabay

Dacă ai făcut pană trebuie să tragi pe dreapta cât de repede se poate. Este indicat să fie un loc cât mai drept, astfel încât mașina să nu fie înclinată foarte mult.

După ce oprești motorul, tragi frâna de mână și pui semnalul de avarii. Apoi montezi triunghiurile reflectorizante în fața și în spatele mașinii, la cel puțin 50 de metri distanță. Acestea trebuie puse pe marginea drumului, pe linia farului și a stopului mașinii care se află cel mai aproape de carosabil.Dacă roata pe care trebuie să o schimbi e pe partea cu șoseaua, asigură-te că triunghiurile reflectorizante sunt puse astfel încât tu să ai un spațiu de manevră cel puțin 1 metru între mașina ta și celelalte vehicule.

Roată/ Sursa foto Pixabay

Respectă acești pași

Pentru a schimba roata la o mașină, trebuie să ai cric, cheie de deșurubat prezoane și o roată de rezervă. După ce ai dat jos capacul roții, trebuie să deșurubezi, pe rând toate prezoanele. În mod normal, sunt 4 sau 5, dar există și mașini cu 3, 6 sau chiar mai multe șuruburi. Apoi, trebuie să respecți următorii pași:

  • deșurubezi prezoanele de la roata la care ai făcut pană
  • ridici mașina pe cric
  • dai jos roata la care ai pană
  • pui roata de rezervă în locul roții la care ai făcut pană
  • înșurubezi 2-3 piulițe cu mâna, ca să te asiguri că roata stă pe poziții
  • lași ușor mașina din nou pe sol și te asiguri, încă o dată, că roata de rezervă e pe poziția potrivită
  • lași de tot mașina jos și strângi prezoanele cât poți de tare.

Cum se montează roata de rezervă

Acum a venit momentul să montezi cricul. Acesta trebuie așezat pe o zonă cât mai stabilă. Poți pune sub cric, dacă e nevoie, un lemn sau un fier.Partea de sus a cricului trebuie poziționată pe o zonă metalică a șasiului, cât mai aproape de roata pe care o schimbi.E suficient să o ridici la o distanță de 5-10 cm de asfalt.

Mare atenție la cum schimbi roata. Înșurubează 2-3 dintre piulițe, cu mâna, astfel încât să te asiguri că rămâne pe loc când va atinge solul.Începi apoi să lași ușor cricul să coboare, până când roata se așează pe sol. Coboară cricul și montează restul piulițelor.Folosește cheia de roți pentru a strânge cât poți de tare prezoanele.