Regatul Unit şi UE încep lupta, iar tratativele vor fi dure

FINANCIAL TIMES. Pe Boris Johnson îl aşteaptă un conflict destul de dur cu UE pe parcursul tratativelor vizând statutul viitoarelor relaţii comerciale cu organizaţia, având în vedere că cele două părţi au poziţii diferite pe tema unui eventual acord care să prevadă respectarea unor reguli.

Premierul britanic îşi va exprima poziţia cu privire la negocieri în cadrul unui discurs menit să prezinte viziunea sa legată de Regatul Unit după Brexit. El va susţine că Marea Britanie îşi va păstra înaltele standarde "fără un tratat obligatoriu".

Dar Michel Barnier, negociatorul-şef pe tema Brexitului din partea UE, va declara exact opusul atunci când va dezvălui propunerile organizaţiei în privinţa viitorului relaţiilor cu Regatul Unit. Este de aşteptat ca el să sublinieze că viitorul acces al Marii Britanii la pieţe va depinde de măsura în care ţara este dispusă să respecte reglementările UE.

Disensiunile survin chiar înaintea unor negocieri-mamut, iar ambele părţi ştiu că ele trebuie să se încheie până la sfârşitul lunii octombrie, având în vedere că Marea Britanie are la dispoziţie o perioadă de tranziţie de 11 luni. "Nu este nevoie de un acord de liber schimb care să însemne respectarea reglementărilor UE în privinţa competiţiei, a subvenţiilor, a protecţiei sociale, a mediului sau a oricăror alte reglementări similare mai mult decât ca UE să fie obligată să accepte reglementările Regatului Unit", va spune dl Johnson.

"Regatul Unit îşi va menţine înaltele standarde în aceste sectoare - în multe privinţe, mai bune decât cele ale UE - fără obligativitatea unui tratat, iar acest lucru este important de subliniat chiar acum". Oficialii UE spun că Barnier va sublinia că, dacă Regatul Unit insistă să nu se supună standardelor UE, un tratat comercial fără taxe şi fără cote va fi imposibil.

După cum afirmă trei persoane la curent cu conţinutul mandatului, în proiectul de mandat al Bruxelles-ului vizând negocierile se va pleda pentru o anume "marjă" până la care Regatul Unit va trebui să se alinieze reglementărilor UE cu privire la mediu şi la piaţa muncii, aşa cum sunt ele prevăzute în perioada de tranziţie post-Brexit.

Aceiaşi oficiali subliniază că, mai ales în privinţa extrem de delicatei probleme a subvenţiilor de la stat, Marea Britanie va trebui să rămână aliniată politicii UE chiar dacă reglementările organizaţiei pe această temă se vor schimba pe viitor. Dar e de aşteptat ca premierul să respingă un acord cu UE de felul celui convenit cu Norvegia, afirmând că îl preferă pe cel încheiat cu Canada, un acord "care deschide pieţele şi ocoleşte o întreagă serie de reglementări ale UE".

Dacă cele două părţi nu vor reuşi să ajungă la un asemenea acord, dl Johnson va afirma că Regatul Unit ar putea respecta un acord de felul celui convenit între Australia şi organizaţe, mai exact, o versiune revizuită a unui Brexit fără acord care ar face ca Marea Britanie să respecte termenii Organizaţiei Mondiale a Comerţului. "În principal, problema care se pune nu este 'cu acord sau fără'. Întrebarea este dacă acceptăm o relaţie comercială de felul celei dintre UE şi Canada - sau, mai degrabă, Australia - şi vom căuta să ajungem la un acord pragamatic pe tema securităţii, protejându-ne cetăţenii fără să încălcăm autonomia sistemului nostru legislativ în domeniu", va spune premierul Johnson.

Această poziţie a provocat o reacţie de respingere din partea Bruxelles-ului, dat fiind faptul că guvernul de la Canberra încă mai negociază un larg acord comercial cu UE. Oficialii UE spun că proiectul mandatului nu va marca vreo schimbare a poziţiei Bruxelles-ului şi va cântări greu în declaraţia politică pe tema relaţiilor, convenită de Johnson şi de organizaţie, anul trecut.

Bruxelles-ul a fost iritat de afirmaţiile de săptămâna trecută ale unor oficiali din guvernul britanic, potrivit cărora UE ar fi "schimbat termenii" convorbirilor pe tema viitoarelor relaţii. Marea Britanie susţine că ar dori un acord "în stilul Canadei" şi că pretenţiile UE în privinţa marjei sunt cu totul nejustificate. UE afirmă că o asemenea comparaţie este falsă, având în vedere că Regatul Unit încearcă să obţină un acces mai mare pe piaţă şi doreşte ca relaţiile economice dintre Bruxelles şi Londra să fie cu mult mai largi. "Declaraţia politică spune totul", a declarat un oficial din UE.

Lideri europeni, precum preşedintele francez Emmanuel Macron, au avertizat că rezistenţa Marii Britanii în privinţa marjei de abordare ameninţă termenul-limită al negocierilor, care este strict. Dl Macron a subliniat că un acord mai puţin ambiţios, cu taxe precise pentru anumite produse de o mai mare importanţă, ar trebui negociat un timp mai îndelungat decât un acord care să stipuleze că toate produsele sunt neimpozabile.

Bruxelles-ul va cere ca orice acord viitor să permită fiecărei părţi să "remedieze rapid" situaţia în cazul în care partea adversă îşi încalcă angajamentele. Bruxelles-ul va propune posibilitatea de a lua măsuri "interimare" fără să mai aştepte ca vreo comisie de arbitraj să pronunţe un verdict final. În următoarele săptămâni, guvernele naţionale vor putea hotărî dacă să întărească şi mai mult marja de intervenţie a UE sau să amendeze anumite capitole din proiectul de mandat. UE intenţionează că mandatul să fie adoptat la o reuniune ministerială programată pe 25 februarie.

Şi alte capitole ale mandatului ar putea înfuria Regatul Unit. Marea Britanie a respins orice sugestie potrivit căreia Curtea Europeană de Justiţie ar putea avea vreun rol în vitorul relaţiilor, dar Bruxelles-ul va insista că CEJ este singurul for care poate arbitra disputele pe tema interpretării legislaţiei UE - lucru pe care Marea Britanie l-a acceptat deja în declaraţia politică. (rador.ro)