Polița RCA. Documentele în baza cărora vor fi încasate daunele în anumite situații
- Ionel Sclavone
- 26 februarie 2024, 06:05
Cadrul legislativ ce reglementează sistemul de asigurări RCA va fi modificat din nou. Noile propuneri se vor centra pe creșterea siguranței în trafic și vor reglementa anumite tipuri de plăți pentru reparația vehiculelor,
Legislația RCA urmează să fie schimbată în baza unor propuneri inițiate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Noile reglementări vizează creșterea siguranței în trafic.
RCA se modifică din nou
Noile reglementări propuse de ASF îi vizează pe șoferii care aleg să-și repare daunele acoperite de RCA în regie proprie. Aceștia vor trebui să aducă documente care să arate că reparațiile au fost făcute în condiții optime. Doar în baza acestor documente vor încasa daunele de la firma de asigurări.
Schimbarea ar putea intra în vigoare din luna aprilie a acestui an. Modificarea a fost propusă de ASF Parlamentului în cadrul unei reforme legislative a RCA. Potrivit reprezentanților ASF, măsura vizează creșterea siguranței rutiere prin evitarea punerii în circulație a unor autovehicule aflate într-o stare tehnică necorespunzătoare.
„Avem în vedere introducerea unui mecanism astfel încât cel care are un autovehicul avariat și a fost deschis un dosar de daună pentru care s-a plătit un beneficiu sub forma unei sume, așa zisa regie proprie, să aibă obligația ca într-o anumită perioadă să prezinte documente justificative către asigurătorul său prin care să demonstreze că mașina respectivă a fost reparată în condiții legale. Mai departe, informația respectivă va avea o valorificare”, a declarat, într-un amplu interviu pentru Economica, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil de piața asigurărilor, citat de economica.net.
Cum va fi modificată legea
Regia proprie a fost încurajată de firmele de asigurare RCA ca soluție pentru reducerea costurilor cu reparațiile. Proprietarul vehiculului avariat își face reparațiile singur, fără să apeleze la service autorizate. Sumele din asigurare sunt oferite direct păgubitului. La un număr anual de dosare RCA care, conform datelor ASF merge spre 350.000 pe an, cel puțin 140.000-150.000 de șoferi își rezolvă astfel problema.
În aceste condiții, ASF propune introducerea unei reglementări cu privire la despăgubirile RCA acordate pentru reparații în regie proprie.
„La art 23, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin (7) și (8), cu următorul cuprins:
(7) La solicitarea persoanei prejudiciate, despăgubirile pot fi achitate anticipat reparației bunului avariat, cu excepția situației vehiculelor care au suferit avarii ale roților, suspensiilor, sistemelor de airbaguri, componentelor sistemelor de direcție și/sau frânare.
(8) Excepția prevăzută la alin. (7) nu este aplicabilă în următoarele situații:
- vehiculul a fost încadrat în situația de daună totală economică;
- vehiculul a fost înstrăinat avariat;
- vehiculul a fost radiat”, se arată în modificare la legea 132/2017 propusă Parlamentului.
RCA după noile reguli
Păgubiții al căror autovehicul a suferit daune de tipul celor menționate în articolul 7, la excepții, vor trebui să aducă documente justificative privind calitatea reparației. Doar astfel, în baza acestora, vor putea încasa efectiv banii RCA. Anterior reparației, asigurătorul doar va calcula și va face oferta pentru suma cuvenită daunei, la solicitarea păgubitului.
Modificarea are drept orbiectiv și creșterea nivelului de siguranță în trafic. Se dorește reducerea numărului de autovehicule care circulă în condiții tehnice improprii. În acest sens se va pune în practică și un proiect care prevede interconectarea bazelor de date ale instituțiilor cu responsabilități în domeniu. Informațiile despre mașinile cu probleme vor fi disponibile la RAR, în AIDA (baza de date RCA gestionată de BAAR) și în bazele Poliției.
„Un alt obiectiv al nostru este cel legat de introducerea unor soluții tehnice care să permită integrarea bazelor de date ale celor care sunt direct interesați nu numai de subiectul RCA ci și de siguranța în trafic, de comportamentul celor care participă în trafic. Practic, se va realiza o interconectare a bazelor de date ale Ministerului Afacerilor Interne, Registrului Auto Român (RAR), Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Biroului Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR). Soluția tehnică este identificată și va avea nevoie doar de o perioadă de implementare în acea perioadă tranzitorie ce va fi prevăzută în lege”, a declarat Sorin Mititelu.
Potrivit acestuia, în acest fel vor fi identificate mai ușor vehiculele care au probleme tehnice majore. Informația despre autovehicule va ajunge la RAR care va putea dispune verificări suplimentare la anumite inspecții.