Vom asista, într-un an, la o luptă aeriană între un aparat F-22 sau F-35 pilotat de un om și un avion de luptă de tip F-16 pilotat de inteligență artificială. Este provocarea lansată de Joint Artificial Intelligence Center (JAIC).
De la înființare, Joint Artificial Intelligence Center imaginează și dezvoltă utilizarea militară a inteligenței artificiale. Pe această linie se află și proiectul unei drone aeriene autonome de luptă.
JAIC, asociat cu Kratos Defense&Security Solutions, Inc., testează la ora actuală un demonstrator denumit XQ-58A Valkyrie, o dronă subsonică cu rază lungă de acțiune.
O luptă a acestei drone cu un avion de vânătoare pilotat de un om, anul viitor, a fost confirmată de directorul JAIC, generalul Jack Shanahan, joi, în cadrul unui simpozion la Mitchell Institute for Aerospace Studies.
Această confruntare aeriană este programată pentru luna iulie, anul viitor, de către oficiali și cercetători ai Air Force Research Laboratory (AFRL), care este responsabil pentru proiect.
Un pilot bun are câteva mii de ore de zbor, a declarat Steve Rogers, directorul AFRL, citat de Inside Defense.
Ce se va întâmpla dacă le putem crește capacitățile piloților prin intermediul unei inteligențe artificiale, literalmente, va avea milioane de ore de zbor și experiență (...) și care va putea lua decizii într-un timp pe care noi, oamenii, este greu să ni-l imaginăm.
Avantajele acestui tip de vehicule aeriene de luptă fără pilot (unmanned combat air vehicle sau UCAV) sunt evidente. Primul este desigur protejarea vieții piloților.
În plus, un UCAV va îndeplini aceleași tipuri de misiuni ca un avion pilotat: suport aer-sol, interdicție aeriană, interceptare, superioritate aeriană.
Dar le va realiza stocând mai multe date, luând decizii mai rapid, fiind mai puțin perturbat de haosul câmpului de luptă aerian.
Acestă dronă va putea, de asemenea, să funcționeze cu ușurință în stol, beneficiind de o inteligență artificială colectivă mai eficientă decât toate creierele umane adunate din cadrul unei patrulele aeriene de interceptori sau din cadrul unui val de avioane de asalt.
Absența piloților va face, de asemenea, posibilă optimizarea proiectării dronelor care nu va mai trebui să integreze cockpit-uri pentru echipaj, astfel economisind spațiu și greutate (fără echipament de protecție și scaune ejectabile).
Prin urmare, performanța unor astfel de drone, eliberată de constrângerile și limitările umane, poate fi mai extinsă (viteză, manevre, rezistență,etc.).
Cu toate acestea, generalul Shanahan rămâne prudent. „Nu orice proiect duce la un succes imediat. Și să luăm exemplul mașinilor autonome al căror succes este încă discutabil, în ciuda milioanelor de dolari investiți: încă nu există mașini complet autonome pe drumuri”.