Rata inflației a crescut din nou, în februarie 2023, după două luni consecutive în care a cunoscut o scădere ușoară, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Prin urmare, în februarie inflația a ajuns la 15,5%, față de 15,1 în luna ianuarie. Alimentele s-au scumpit cel mai mult, cu 22,35%, mărfurile nealimentare au crescut cu 12,73, în timp ce serviciile s-au scumpit cu 10,38%.
Preţurile de consum au crescut cu 0,98% în luna februarie 2023, comparativ cu luna ianuarie 2023, pe fondul scumpirii mărfurilor alimentare cu 1,85%, al celor nealimentare cu 0,45% şi serviciilor cu 0,70%.
Fructele și legumele s-au scumpit cel mai mult în ultima perioadă
Potrivit datelor INS, rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (martie 2022 - februarie 2023) faţă de precedentele 12 luni (martie 2021 - februarie 2022) este 14,9%.
Cel mai mult s-au scumpit din ianuarie în februarie legumele și fructele. Astfel, legumele proaspete și cele la conservă au crescut cu 6,35%, fructele proaspete cu 4,88%, cartofii cu 4,61%, peștele cu 2,78% brânza cu 2,26%. Creşteri de preţuri au mai înregistrat ouăle, cu 1,33%, zahărul, 1,23%, laptele, cu 1,01%, carnea de pasăre, cu 1,2%, produsele de morărit şi panificaţie, cu 1,13%, dar şi berea, cu 1,63%.
În schimb, prețul uleiului comestibil a scăzut cu 1,83% de la o lună la alta. În ceea ce privește serviciile, cele mai mari scumpiri au fost la confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte (3,55%). Chiriile au crescut cu 1,1%, îngrijirile medicale cu 1,58%, restaurante, cafenele, cantine, cu 1,57%, iar produsele de igienă şi cosmetică cu 1,46%.
Scăderi de prețuri au fost la biletele de avion, cu -2,28%, dar și la energia termică, cu -1,06% și la cea electrică, cu -1,33%, potrivit Agerpres.
Fermierii vând laptele cu sub 2,5 lei
În același timp, fermierii acuză marile lanțuri de magazine de lăcomie. Ei spun că laptele se vinde cu 2,5 lei, în timp ce în supermarket se găsește cu aproape 10 lei.
„Fermierii vin după anul 2022 când seceta şi războiul din Ucraina au generat costuri foarte mari la nivel de producţie. Dacă anul trecut vorbeam de 3,2-3,4 lei pe litrul de lapte, ăsta era preţul de vânzare, la doar şase săptămâni, adică acum suntem nevoiţi să vindem litrul de lapte la 2,1- 2,4, 2,5 lei, în cele mai bune cazuri, cu ameninţarea că preţul se va duce în 1,7-1,9 lei la poarta fermei.
De aici încep o serie de discuţii cum reuşim noi, în condiţiile în care producem litrul de lapte între 2,5-2,9 lei, să supravieţuim pentru o perioadă, nu se ştie cum. După postul Paştelui nu ştim dacă cu siguranţă consumul va reveni”, a afirmat Ionuţ Lupu, directorul executiv al Asociaţiei Crescătorilor de Vaci “HolsteinRo”.