Putin începe stăpânirea Arcticii. Occidentul se ceartă pe mărgele

Moscova a adoptat un vast plan, pe 15 ani, pentru strategica rută maritimă a Nordului.

Până în 2035, guvernul rus intenționează să construiască cel puțin 40 de nave arctice, să modernizeze 4 aeroporturi regionale, să construiască căi ferate și porturi maritime și să faciliteze exploatarea masivă a resurselor naturale ale Arcticii

Planul de dezvoltare a rutei maritime a Nordului a fost semnat de premierul Dmitri Medvedev cu doar câteva zile înainte de începutul noului an. Documentul este în curs de elaborare de ceva timp și s-a considerat foarte important ca acesta să fie aprobat și semnat înainte de sfârșitul anului 2019.

Motorul acestui plan de dezvoltare este în principal Rosatom, corporația de stat rusă specializată în energie nucleară. Rosatom va avea principalele responsabilități pentru ruta maritimă a Nordului.

Documentul se bazează pe decretele semnate de președintele Rusiei, Vladimir Putin, în mai 2018 și pe solicitarea de a crește transporturile anuale pe ruta maritimă a Nordului la 80 de milioane de tone până în 2024.

Guvernul rus, agențiile sale și societățile de stats respective se grăbesc foarte mult să atingă obiectivele traseului maritim îndepărtat din zona arctică. Planul include până la 84 de puncte și acoperă o gamă largă de priorități, de la dezvoltarea infrastructurii necesare și construirea de nave noi până la cartografierea resurselor naturale și lansarea de noi sateliți și echipamente meteorologice.

Prima dintre priorități trebuie finalizată încă din acest an. Astfel, în aprilie, trebuie adoptat un program regional de explorare geologică. Și până în iunie, trebuie luate decizii cheie cu privire la dezvoltarea unei linii feroviare către Sabetta, portul maritim și terminalul de gaz natural lichefiat (GNL) de pe coasta de nord a Peninsulei Yamal.

Dezvoltarea masivă a resurselor naturale este necesară pentru ca Rusia să-și îndeplinească ambițiile pe ruta arctică și multe dintre cele mai mari companii ale țării sunt implicate

Printre acestea, companiile de petrol și gaz Novatek, Gazprom Neft, Rosneft și Independent Oil Company. De asemenea, dezvoltatori de minerale și minereuri precum Nornickel, VostokCoal, Baimskaya, KAZ Minerals, Vostok Engineering și Severnaya Zvezda.

Noile nave

Multe nave noi fac parte din acest plan. Până în 2035, vor fi construite aproximativ 40 de nave noi, din care mai multe spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară.

În plus față de cinci spărgătoare de gheață LK60, se vor construi trei nave spărgătoare de gheață din clasa Lider, prima dintre acestea ar trebui să fie gata de exploatare în decembrie 2027. A doua și a treia navă trebuie să fie gata la sfârșitul anului 2030, respectiv 2032.

Navele din clasa Lider (cu o putere de 120 MW) vor putea sparge cea mai groasă gheață din zona arctică și vor deschide căi largi de navigare pentru navele din regiune și pentru escorte de nave comerciale.

În plus, cel puțin 13 nave hidrografice noi vor fi construite, între care un vas foarte puternic, clasificată ca superioară clasei Arc7. Sunt planificate și cel puțin 16 nave de sprijin și de salvare.

Potrivit The Barents Observer, planul descrie, de asemenea, modernizarea și extinderea duratei de viață a mai multor nave existente, inclusiv a spărgătoarelor de gheață nucleare „Yamal”, „Taimir” și „Vaygach” și a navelor cu scop special „Lotta”, „Imandra” și „Serebrianka” în materiale nucleare.

Noua infrastructură

Trebuie luate decizii cu privire la dezvoltarea de noi proiecte majore de infrastructură, inclusiv mai multe linii feroviare, se arată în planul semnat de Medvedev.

Până în decembrie 2022, guvernul va decide dacă va continua să planificarea liniei de cale ferată Belkomur între Arhanghelsk, Sîktîvkar și Perm, precum și o linie de la Sosnogorsk la Indiga pe coasta Mării Pechora.

Până la jumătatea anului 2024, trebuie luate decizii cheie cu privire la dezvoltarea unei legături feroviare peste fluviul Ob, de la Salekhard la Labytnangi și până la Nadim și Novi Urengoi.

Patru aeroporturi regionale, cele din Amderma, Pevek, Cherski și Keperveem, vor fi renovate. Principalele operațiuni de dragare din golful Ob care vor deschide calea pentru nevigație navelor mari din zonă sunt programate să fie finalizate în decembrie 2021.

Centrul de transport din Murmansk, proiect care include o nouă instalație feroviară și portuară,pe malul vestic al golfului Kola, este programat să fie finalizat până în decembrie 2021.

Noul plan al rutei maritime a Nordului intervine în același timp în care guvernul federal se pregătește să finalizeze noua lege cu privire la Arctica. Noua legislație va fi adoptată în primul trimestru al acestui an și va oferi stimulente semnificative pentru dezvoltatorii de resurse naturale.

Cinci categorii de proiecte vor avea dreptul la reduceri semnificative de impozite , între care proiecte petroliere offshore, producția de GNL, industria petrochimică și mineritul.