Camera Deputaților a votat pentru adoptarea unei legi care modifică modul de calcul a taxei de drum, începând cu anul 2026. Camioanele vor plăti o taxă denumită TollRo. Pentru autoturisme, taxa de drum se va calcula în funcție de gradul de poluare.
Transporatorii români cred că modul în care va fi calculată taxa TollRo îi va descuraja să mai transporte marfă în România.
Augustin Hagiu este președintele Federației Operatorilor Români de Transport și crede că măsura va duce la costuri operaționale mai mari pentru transportatori.
”Sunt analiști care spun că de șase ori mai mult vor costa taxele de drum pe teritoriul național pentru transportatorii români. Sunt alții care spun că de opt ori sau de 10 ori, în funcție, practic, de numărul de kilometri atinși ca parcurs într-un an de zile. Justificate sunt în Austria, sunt în Germania, care nici măcar nu percepea taxe de drum pentru populație, sunt în Elveția, Spania, în orice țară care a investit consistent în infrastructură. În formula de calcul a tarifului, trebuie să luăm în calcul, pentru România, un factor extrem de important și anume timpul. De ce spun asta? Pentru că nu doar câți kilometri parcurg este esențial în transportul comercial, ci și în cât timp parcurg acea distanță. Cu alte cuvinte, să introducem în toată această teză, toată această dezbatere și mai ales în formula de calcul, ideea de viteză comercială, extrem de importantă atunci când discutăm de mișcarea mărfurilor și sau a bunurilor, respectiv și sau a pasagerilor, adică de tot ceea ce înseamnă transport comercial”, a spus Hagiu, citat de Rador.
Rovinieta se va achita în funcție de gradul de poluare
Noua lege votată recent de Camera Deputaților va merge la promulgare la președintele României, Klaus Iohannis.
Modul de calcul a taxei de drum se va face în conformitate cu principiul ”poluatorul plătește”. În acest sens, autocamioanele cu motoare diesel vor plăti taxa de drum la kilometru, în timp ce proprietarii de autoturisme vor achita tariful în funcție de gradul de poluare al mașinii.
România și-a asumat prin PNRR că va reduce gradul de poluare, iar pentru asta va implementa o politică pentru descurajarea celor care vor să pună în circulație mașini mai vechi.
Potrivit noi legi, rovinieta se va achita doar pentru vehiculele cu masa totală mai mică de 3,5 tone, indiferent de destinația acestora, de transport persoane sau mărfuri.
În noul mod de calcul al rovinietei se va ține cont de clasa de emisii poluante în care este încadrat autoturismul, dar și durata de parcurs precum și cea de staționare.
Rovinieta va putea fi emisă pentru o perioadă de 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.