Propaganda rusească a alocat resurse importante pentru relatarea situației din România. Ce rațiuni împinge Kremlinul să devină un jucător media pe piața din România putem bănui. Traian Băsescu vorbea despre începuturile unui război hibrid. Paradoxal, la București, nimeni nu pare îngrijorat de această perspectivă.
Când am scris primul articol aveam doar un sentiment difuz. Vedeam cum au început să apară articolele agenției Sputnik pe Facebook.
Spuneam atunci:
Rusia decide să se amestece în protestele din România. După ce alături de BBC, postul de propagandă al Kremlinului Russia Today a început să transmită imagini de la protestele din Piața Victoriei, ieri s-a mai înregistrat o premieră. Un îndemn la demiterea Guvernului Grindeanu. Agenția de presă Sputnik a făcut un sondaj online în care îi întreabă pe români dacă cred că Guvernul Grindeanu trebuie să-și dea demisia. Până la momentul consultării sondajului scorul era în favoarea lui Sorin Grindeanu, 72 la sută din respondenți apreciind că acesta nu trebuie să plece. Interesant este mai puțin rezultatul, cât atitudinea ofensivă a propagandei Rusiei care are o retorică extrem de agresivă la adresa României în ultimele luni. Iar ultimele mișcări ale Russia Today și Sputnik demonstrează că destabilizarea situației de la București este unul din obiectivele Kremlinului. O simplă privire pe siteul agenției de presă ne arată că sunt atacate deopotrivă lupta anticorupție, reacțiile lui Iohannis, sau mișcările lui Dragnea. Un mix de articole ofensive, scrise de reporteri români, moldoveni sau surse neprecizate. Agenția de presă Sputnik este succesorul agenției oficiale de presă RIA-Novosti. Ceea ce vedeți mai sus este rezultatul unui proiect controlat de guvernul rus, transmisiile Sputnik fiind considerate un mijloc de contracarare a propagandei occidentale. Această agenție de presă a fost lansată în 2014 de compania de media Rossiya Segodnia, un trust de presă finanțat din bugetul Rusiei, prin ordin prezidențial semnat de Vladimir Putin. Programele și știrile sale sunt traduse în zeci de limbi de circulație internațională.
Citind site-ul am văzut o tentativă de propagandă neagră, subtilă, am văzut cum Russia Today dădea live din piață înaintea tuturor, imagini numai bune de preluat de către alții.
Vedeam cum rușii alocau resurse importante pentru acoperirea protestelor din România.
De ce?
Nu mai am naivitatea să cred că spiritul deontologic mai animă presa din România, darmite cea rusească.
Știind modul în care acționează propaganda rusească, mulțumesc Iulian Chifu pentru articolele tale, am reacționat sperând să atrag atenția. Mai ales că Traian Băsescu vorbea despre începutul unui război hibrid.
Acum, Andrei Bădin vine cu un articol care scoate în evidență niște coincidențe ciudate:
"Liderul pro rus al Partidului Nostru din Republica Moldova, Renato Usatâi (Usatîi), cu conexiuni interesante cu președintele Klaus Iohannis, a organizat duminică la Chișinău Marșul solidarității împotriva corupției din România. Un gest de solidaritate cu manifestanții din Piața Victoriei din București și împotriva PSD." Citiți aici integral.
Pe bune?
Renato Usatâi este una din uneltele FSB din Republica Moldova. O înregistrarea audio despre care EvZ a scris în noiembrie 2014 îl are ca protagonist pe Renato Usatâi:
CUM vrea RUSIA să controleze MOLDOVA. RENATO USATÎI, spion FSB, lider de partid şi CANDIDAT în alegeri. Articolul AICI
Mai mult, există niște conexiuni ciudate cu lideri din România, Reanto Usatâi fiind cumnatul unuia din sponsorii timpurii ai lui Klaus Iohannis, Michael Schmidt.
În campania electorală din 2014, EvZ scria că Michael Schmidt
i-a pus la dispoziție candidatului la președinția României un apartament de nabab pe Bulevardul Primăverii, cu numai 500 de euro/lună, preț demn de cartiere mai modeste precum Militari sau Titan. „Chiria pentru o astfel de locuință nu ar trebui să coboare sub 2.500 de euro/ lună”, ne-au spus specialiști imobiliari.
De-a lungul timpului, proprietarul Automobile Bavaria a atras în afaceri mai multe instituții, inclusiv serviciile de informații. „În 1998, Schmidt lucra cu SIE, adică îl folosea ca agent de vânzări pe Cătălin Harnagea, directorul de atunci al spionilor” au relatat, în urmă cu doi ani, jurnaliștii de la „Cațavencii”. Michael Horst Schmidt și Cătălin Harnagea au fost și asociați în firma Oltenia Motors, alături de Dorin Marian, consilier și șef al Administrației Prezidențiale în mandatul lui Emil Constantinescu. Schmidt și Dorin Marian au mai fost asociați și în Mara Automobile SRL. Dorin Marian a precizat, pentru Hotnews, că și-a vândut participațiile din firma Mara Automobile și că ideea afacerii, de a deschide o reprezentanță BMW la Baia Mare, nu a fost pusă în practică, nota EvZ în 2014. Nici Emil Hurezeanu, actualul ambasador al României în Germania nu era străin de farmecele lui Schmidt. Plus alte conexiuni pe care le puteți citi AICI
Concluzia: Propaganda rusească a alocat resurse importante pentru relatarea situației din România. Ce rațiuni împinge Kremlinul să devină un jucător media pe piața din România putem doar bănui. Însă începe să devină evident că sunt folosiți actori din ce în ce mai vizibili. Traian Băsescu voprbea despre începuturile unui război hibrid. Paradoxal, la București, nimeni nu pare îngrijorat de această perspectivă.