Propagandă cu morcovi în a Al Doilea Război Mondial. Cum am ajuns să credem că ne îmbunătățesc vederea
- Jalba Claudia
- 20 iulie 2024, 18:57
Timp de generații, copiii au fost îndemnați să mănânce morcovi pentru a-și îmbunătăți vederea. Totuși, o dietă bogată în morcovi nu va oferi o vedere perfectă și nici nu va ajuta la vederea pe întuneric. Această idee își are originile în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Există o legătură între morcovi și vedere. Morcovii conțin beta-caroten, care ajută la producerea vitaminei A, despre care se crede că îmbunătățește vederea. Cu toate acestea, vitamina A nu îmbunătățește de fapt vederea. Ceea ce poate face vitamina A este să vindece orbirea nocturnă, o afecțiune care face dificilă vederea în condiții de lumină scăzută. Deși orbirea nocturnă este uneori cauzată de cataracte, în cazurile în care este cauzată de deficiența de vitamina A, morcovii pot fi o soluție.
Morcovii și războiul
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Marea Britanie avea motive serioase să fie îngrijorată de orbirea nocturnă. Pentru a contracara raidurile bombardierelor germane, care ținteau luminile orașelor, Anglia era aproape complet întunecată pe timpul nopții. Acest blackout a durat din 1939 până în 1945 și a cauzat multe accidente. În prima lună a războiului, se estimează că blackout-ul a cauzat 1.130 de decese rutiere.
Pe 22 decembrie 1940, Ministerul Agriculturii din Marea Britanie a emis o declarație prin care îndemna populația să mănânce morcovi. „Dacă am include o cantitate suficientă de morcovi în dieta noastră am putea învinge maladia destul de răspândită a orbirii nocturne cauzate de blackout”.
Guvernul avea și un alt motiv pentru a promova morcovii. Marea Britanie se confrunta cu lipsuri alimentare din cauza raționalizării în timpul războiului. Morcovii erau disponibili din abundență și ieftini. Astfel, agențiile guvernamentale i-au promovat ca având puteri de întărire a vederii, ca parte a campaniilor menite să-i determine pe britanici să mănânce morcovi.
Propaganda a ajuns până în SUA
Spoturile radio și filmele prezentau morcovii în mod amuzant. Posterele întunecate, afișate în orașe, sugerau că doar mâncând morcovi oamenii ar putea evita mașinile în întuneric. Ministerul Alimentației din Marea Britanie a publicat chiar și broșuri cu rețete de prăjituri cu morcovi și crochete de morcovi. Miniterul proclama că leguma ar putea ajuta oamenii „să vadă mai bine în timpul blackout-ului”.
Guvernul a făcut atât de multă vâlvă în jurul morcovilor încât știrile au ajuns și în Statele Unite și alte țări. „Lordul Woolton, care încearcă să-i dezobișnuiască pe britanici de varză și varză de Bruxelles, promovează morcovii”, scria Raymond Daniell, șeful biroului din Londra al New York Times, într-un articol despre tehnicile de supraviețuire în blackout.
„Să-l asculți vorbind, îți dai seama că aceștia conțin suficientă vitamina A pentru a face cârtițele să vadă într-o mină de cărbuni”. Lordul Woolton, nobilul care conducea Ministerul Alimentației, spunea adesea: „Un morcov pe zi ține blackout-ul departe”.
Ascunderea tehnologiei radar
Promovarea morcovilor ca super-aliment pentru vedere nocturnă avea și un alt avantaj. Este vorba despre ascunderea unei tehnologii radar britanice secrete față de naziști. Pentru a contracara raidurile de noapte ale Germaniei, Forțele Aeriene Regale au dezvoltat radarul de interceptare aeriană (AI). Marea Britanie avea deja un sistem de radare la sol de-a lungul coastei. Radarul AI putea fi montat pe avioane pentru a detecta bombardierele germane din aer.
Pentru a păstra secretul noii tehnologii, „vânătorii de noapte” au fost prezentați ca având o vedere nocturnă suficient de bună pentru a repera avioanele inamice în întuneric. Oficialii au început să spună reporterilor că această abilitate era suplimentată de o dietă bogată în morcovi.
Cel mai de succes vânător de noapte a devenit o senzație. Mass-media îl lăuda pe John „Cat’s Eyes” Cunningham pentru abilitatea sa de a repera bombardierele Luftwaffe pe timp de noapte. Dar chiar și porecla lui era o diversiune. Deși Ministerul Aerului susținea că o dietă cu morcovi era responsabilă pentru abilitatea sa extraordinară de a trage, precizia lui se datora în mare parte radarului AI Mark IV.
Impactul internațional al propagandei
Poveștile despre abilitățile lui Cunningham s-au răspândit în Statele Unite. Pe 7 decembrie 1941, un articol din Washington Post îl descria pe Cunningham ca fiind „suficient de atrăgător pentru a face câțiva actori de film să-și facă griji pentru locurile lor de muncă”. Articolul adăuga că dieta lui Cunningham îi va motiva pe părinții din Marea Britanie și „de peste Atlantic” să le ofere copiilor lor morcovi. Cunningham însuși nu era încântat de porecla „Cat’s Eyes” și de atenția publică.
Propaganda Ministerului Alimentației a ajuns și în Statele Unite. Pe măsură ce americanii se pregăteau pentru posibile blackout-uri, se uitau la Marea Britanie pentru inspirație.
„Anglia cultivă mulți morcovi, și pe aceștia se bazează în mare parte pentru a împiedica oamenii să se lovească de stâlpi de iluminat, mașini și unul de altul”, scria New York Times pe 25 ianuarie 1942.
Times includea și o rețetă a Ministerului Alimentației pentru clătite de morcovi și cartofi, ca parte a unei „diete pentru blackout” bogate în vitamina A.
Între timp, Anglia l-a creat pe„Dr. Carrot”. Acesta era un morcov desenat, vesel, cu o pălărie de cilindru și o geantă de medicină pe care scria „VIT-A”. Lordul Woolton chiar l-a implicat pe Walt Disney în campania de promovare a morcovilor. Când Woolton i-a trimis lui Disney un telegramă cerând mai multe mascote legate de morcovi, Disney a răspuns imediat, desenând Familia Morcov: Carroty George, Pop Carrot și Clara Carrot. Acești morcovi apăreau pe inserții în ziare și afișe la evenimente, fiind însoțiți de rețete, potrivit Atlasobscura.