Promisiuni marca Bode: număr record de autostrăzi în 2021! Mesaj pentru constructori: Le transmit să se trezească
- Andreea Vlad
- 14 octombrie 2020, 17:57
Odiseea autrostrăzilor traversează o nouă etapă. După amânări repetate și întârzieri de ani și ani, ministru Transporturilor mai aruncă o nadă către românii exasperați de lentoarea lucrărilor: un număr-record de autostrăzi inaugurate în 2021. Oficialul a anunțat și două obiective strategice.
După ce au fost deschiși traficului circa 25 de kilometri noi de autostradă până acum în acest an, ministrul Transporturilor speră să mai inaugureze încă 45 de kilometri de autostradă. Pe două tronsoane vor fi posibile deschideri cu mult înaintea termenelor contractuale, dar pe alte tronsoane este vorba de ani buni de întârzieri.
Pentru un constructor de pe un astfel de tronson rămas mult în urmă, care nu mai are nicio șansă să fie gata în 2020, ministrul Bode a avut un mesaj: „Le transmit și pe această cale să se trezească. Ei au venit în România să muncească, să se achite de obligațiile contractuale”.
"Via Carpatia", cu bani americani
Tronsoanele românești din autostrada care ar urma să lege Lituania de Grecia “ Via Carpatia” și ar putea fi construite cu bani de la americani sunt Arad – Oradea și Lugoj – Calafat, a anunţat ministrului Transporturilor, Lucian Bode.
Ministrul Transporturilor a declarat, de asemenea, că "perspectivele pentru 2021 sunt să lucrăm pe 350 km de autostrăzi, drumuri expres şi centuri ocolitoare".
"Am studiat trasee posibile. Cei 2.356 de km pot fi parcurși în 26 de ore. Propunem ca această rută să străbată doar state membre UE și NATO. Dacă România și Bulgaria intră în Schengen, acest coridor va fi foarte ușor de accesat", a declarat miercuri Lucian Bode, în cadrul unui interviu pentru HotNews.ro.
Bode a prezentat mai multe hărți cu propuneri de conexiuni feroviare și rutiere între țările NATO din regiunea Europei de Est. Pe partea rutieră, a arătat o hartă cu autostrada Via Carpatia care leagă Lituania de Grecia și are două ramificații în România: ramura Lugoj - Sibiu - Pitești - București - Constanța, respectiv Lugoj - Calafat. Una dintre cele trei variante vizează parteneriat public – privat cu implicare americană.
Rail-2-See, proiect strategic
"Adică noi să venim către parteneri, fonduri de investiții americane, acesta este proiectul nostru, atât contribuim noi, acesta este traseul", a mai explicat Bode. El a mai spus că pe feroviar România a propus dezvoltarea unui proiect Rail-2-See, cale ferată de la Marea Neagră la Marea Baltică. Din această rută, România ar putea realiza cu americanii tronsoanele Coșlariu - Cluj Napoca și Cluj Napoca - Episcopia Bihor. Pentru primul tronson, în lungime de 100 de kilometri, Ministerul Transporturilor are însă în vedere accesarea de fonduri europene prin CEF.