Profeție eronată. Maneliștii anilor ’90 au rămas regii petrecerilor și astăzi

Profeție eronată. Maneliștii anilor ’90 au rămas regii petrecerilor și astăzi

Folclor urban sau manea de mahala cu Adi Minune, Florin Salam și Vali Vijelie.

„Of, of, mor toți țiganii” era cântecul care spărgea boxele, la jumătatea anilor 90. Vocea lui Adi Copilul Minune, un tânăr de un metru și ceva, electriza cumva atmosfera și lumea de prin cluburi se dezlănțuia la dans. Manelele prindeau ușor-ușor viteză, în detrimentul muzicii pop, rock și disco.

Vali Vijelie, Nicolae Guță, puștanul Florin Salam, Jean de la Craiova acaparau știrile mondene ale ziarelor căci acolo unde se duceau făceau show. De top era în acei ani, totuși, hip-hop-ul, prin mesajele radicale transmise tinerei generații.

 

Cine însă au fost cei care au impus manelele, o muzică cu influențe orientale, publicului românesc și când s-a produs explozia care i-au transformat pe maneliști în regii muzicii de petrecere? Ei bine, ascensiunea se datorează celor trei „D”, mai mult decât impresari ai spectacolelor de manele: Dan Citoi, Dan Armanca și Dan Bursuc.

Evoluția artistică și financiară a celor mai de succes maneliști li se datorează în cea mai bună măsură. Fotografia cu Adi Minune, Vali Vijelie și Leo de la Strehaia, făcută în 2003 arată bunăstarea la care ajunseseră în acel an. Bolizi de lux, costume comandate în străinătate la firme de renume, ceasuri și bijuterii scumpe erau parte a noiilor vedete din show-biz. Televiziunile s-au înghesuit să le popularizeze atunci când au simțit că Minune, Bursuc, Salam, Vijelie, Sorinel etc. ridică rating-ul și depășesc ca interes multe alte emisiuni.

Specialiștii muzicali și oamenii de cultură au reacționat virulent, explicând publicului că nu e vorba de „folclor urban”, ci de evoluția muzicii de mahala, un fel de lăutărească cu influențe turcești. Cei mai mulți prevedeau o viață scurtă manelelor și maneliștilor, publicul respingând în maxim 4-5 ani noul val muzical.

Ei bine, previziune greșită!

Maneliștii vechi au devenit și mai vedete decât erau, publicul amator a crescut și a acaparat generația tânără (chiar cea consumatoare de muzică de top occidentală, comercială), dar a mușcat și din partea „intelectuală” a melomanilor. Scandalul din 2008, când directorul de atunci al Operei Naționale a permis filmarea în incintă a unui videoclip cu manelistul Sorinel Copilul de Aur, a fost complet anihilat mediatic de recenta relatare a unor jurnaliști despre participarea lui Florin Salam la majoratul fiicei Andreei Esca și la nunta fiului lui Liviu Dragnea. Comentariile negative au curs râuri, dar, până la urmă, e muzica de petrecere a încă unei noi generații. Până când ceva, altceva o va înlocui.

 

Ne puteți urmări și pe Google News