Profesorul on-line

Profesorul on-line

Ioan Ursu, profesor de matematică în Bacău, îşi înregistrează orele cu o cameră de filmat, apoi postează imaginile pe internet. El vrea să scoată un „Manual video de matematică“, în care ecuaţiile şi integralele să fie învăţate „pe viu“.

Profesorul de matematică, Ioan Ursu, 55 de ani, de la Colegiul Tehnic „N.V. Karpen“ din Bacău vrea să scoată un „Manual video de matematică“ pentru clasele V-XII. Acesta este motivul pentru care, oră de oră, vine cu camera de luat vederi şi o lasă pe catedră ca să înregistreze lecţia. Deocamdată, e pregătit să înregistreze proiectul la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci.

„Ideea mi-a venit în urmă cu cinci ani. Un manual de matematică e sec, nu vorbeşte. Ce vreau eu să fac va fi ceva viu. Se va putea vedea prin imagini şi mimica şi gestica şi timbrul vocii. Într-un manual pe hârtie nu sunt cuprinse şi răspunsurile copiilor. Aici, da! Asta e un act didactic performant“, ne-a declarat Ioan Ursu. „Orice dascăl ştie că uneori o lecţie foarte reuşită este uitată rapid de elev, odată ce s-a sunat de pauză. De aceea eu vreau ca acestea să nu se piardă şi să fie văzute oricând de cine doreşte“, mai spune el. „Să se vadă cine munceşte şi cine nu“

Dascălul a filmat, din 2002 şi până în prezent, aproximativ 500 de ore de algebră, analiză matematică, geometrie şi trigonometrie, imprimate pe mai bine de 200 de CD-uri. Dintre acestea, numai 88 de lecţii au fost postate pe internet. Au fost filmaţi mai bine de 300 de elevi, de la toate clasele de gimnaziu şi liceu. Profesorul este convins că filmarea şi postarea pe internet a orelor de curs este singura şansă de salvare a învăţământului.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Mulţi dascăli pierd timpul la ore. Cine ştie ce face el dincolo de uşa închisă la clasă? Toţi suntem plătiţi la fel. Să se vadă exact cine munceşte şi cine nu! Asta este singura şansă de a salva învăţământul de la dezastru“, a precizat dascălul băcăuan. Ion Ursu este convins că ideea lui va fi preluată şi de alţi profesori din ţară.

„Eu sunt responsabil pe calitatea orelor mele şi le fac publice. Aşa să facă toţi! Cum e posibil ca elevi de clasa a IX-a să nu cunoască tabla înmulţirii? Ce a făcut profesorul de gimnaziu? Dacă ar fi fost filmat, şi-ar fi făcut datoria“, crede Ioan Ursu. Vrea studio de înregistrări

Profesorul Ursu este convins că postarea lecţiilor pe internet este un avantaj şi pentru părinţi. „Părintele trebuie să ştie în permanenţă ce face copilul lui la ore. Eu le dau şansa să-i urmărească pe internet permanent“, a mai explicat Ursu. Cea mai mare dorinţă a lui este să-şi facă un studio de înregistrări.

„Vreau un studio cu cameramani profesionişti, cu ingineri de sunet, cu tot. Apoi, fiecare oră de curs de la clasa I şi până la clasa a XII-a să fie înregistrată pe un CD, care, printr-un sistem de distribuţie, să ajungă în şcoli şi în librării“, a mai spus profesorul de matematică. Până atunci, filmuleţele profesorului Ursu pot fi văzute la adresele: www.proful-online.blogspot.com şi www.video.neogen.ro/user/ursu_ioan.   PRO ŞI CONTRA Mulţi îl critică, puţini îl admiră Zeci de elevi şi părinţi de la Colegiul Tehnic din Bacău au reclamat că nu sunt de acord cu filmările profesorului Ursu. „Ce face dumnealui e o aberaţie! Dacă vrea să facă un astfel de experiment, să-l facă sănătos, dar nu în timpul orelor de curs, când este plătit de stat. Acest lucru contravine drepturilor copilului! De două ori am fost nevoit să fac modificări în încadrare, că părinţii şi elevii s-au revoltat. Acum, filmează tot! Ba chiar şi şedinţele“, e exasperat Remus Cazacu, directorul Colegiului „N.V. Karpen“.

Nici Ovidiu Cojocaru, inspector şcolar general, nu vede cu ochi buni iniţiativa lui Ursu. „Cine a mai auzit ca ora de curs să fie văzută şi de părinţi, şi de bunici, şi de vecini şi de o lume întreagă? Sunt alte metode de a informa familia despre evoluţia copilului la şcoală“, a declarat Cojocaru.

Mă văd părinţii că nu-mi fac temele“ De câteva ori, elevii au refuzat să mai intre la ore. Astfel, conducerea liceului a decis să-i ia unele clase şi să i le dea altui dascăl, iar el să fie mutat la şcoala profesională. „Pe mine, de multe ori, mă punea să ţin camera. Nu aveam cum să iau notiţe, şi profesorul îmi zicea că pot lua lecţia de pe internet“, ne-a spus Liviu S., elev în clasa a IX-a. Un coleg de-al lui este nemulţumit că părinţii îl urmăreau de acasă pe internet.

„Mă vedeau de câte ori ridicam mâna, vedeau dacă mi-am făcut sau nu temele. Nu era normal“, s-a plâns Alexandru N. În schimb, elevii de la clasele cu profil de şcoală profesională vor să fie filmaţi. „Poate să ne filmeze cât vrea! Nouă ne place matematica şi o înţelegem foarte bine. Am picat examenul de Capacitate la matematică, şi acum, de când fac cu profesorul Ursu, a ajuns să fie materia mea preferată“, ne-a declarat Ionuţ C., elev la clasa a X-a J.

De aceeaşi părere sunt şi copiii care fac pregătire în service-ul auto. „Ce nu înţelegem la şcoală, pricepem foarte bine aici. E ca un cerc de matematică“, ne-a explicat Luca S., elev de clasa a V-a. GARAJUL-STUDIO

Filmează şi meditaţiile Ca să poate filma şi lecţii de gimnaziu, Ioan Ursu ţine zilnic ore cu copiii de clasa a V-a într-o sală improvizată, cu câteva bănci şi o tablă, într-un service auto. „Eu făceam filmări numai cu elevii mei la liceu. Într-o zi, m-am dus să-mi repar maşina la un service auto. Patronul are un băieţel de clasa a V-a şi am intrat în discuţii cu el. Mi-a zis că ar vrea să facă matematica cu mine. Tatăl lui a zis că, dacă vreau să-i pregătesc fiul, îmi amenajează aici, o încăpere“, povesteşte dascălul. Lecţiile sunt gratuite.

„A doua zi, m-am trezit în service-ul auto cu şapte copilaşi dornici de meditaţii la matematică. M-am mirat când mi-au zis că toţi sunt colegi de clasă cu fiica mai mică a primarului Stavarache! Zilnic, fac câte două ore cu ei. Nu le iau niciun ban! Sunt doar mulţumit că reuşesc să filmez lecţiile“, mai spune Ioan Ursu. PALMARES

15 premii naţionale Ioan Ursu este absolvent al Facultăţii de Matematică din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza“ din Iaşi, promoţia 1975. Are gradul I în învăţământ şi, în decursul carierei, 15 elevi de-ai săi au fost admişi în lotul naţional de matematică, unde au câştigat diferite premii. Majoritatea sunt acum matematicieni sau lucrează în domeniul IT. Doi dintre ei sunt, din 2001, programatori la Microsoft în SUA.