Profesorii, printre vinovații pentru că elevii abandonează școala. Ministrul Educației, Daniel David, a recunoscut că profesorii nu știu prea bine cum să facă lecțiile atractive și că îi fac pe elevi să abandoneze școala. Acesta a mai spus că abandonul şcolar ”nu este o problemă uşoară” în România şi precizează că se regăseşte atât în învăţământul preuniversitar, cât şi în cel universitar.
De ce abandonează elevii școala. Profesorii, printre vinovați
„Nu este o problemă uşoară – este o problemă, şi grea, şi complicată, şi reală (...) Trei cauze sunt foarte importante”, a afirmat ministrul Educaţiei.
Ministrul a spus că principala cauză este ”contextul social”. ”Copilul nu are sufcienţi bani, familia nu are suficienţi bani să-l ţină la şcoală”, afirmă ministrul. El consideră că una dintre rezolvări este continuarea programului ”Masă sănătoasă”. Mulți elevi vin la școală pentru a mânca.
Modul neprofesionst în care lucrează profesorii
O altă cauză este ”modalitatea de predare şi modul în care profesorii ştiu să-i inspire pe copii, să le facă un context în care copiii vin cu plăcere la şcoală”.
Ministrul Educației a s ăus că modalitatea de predare – ”stai jos şi scrie după dictare din manualul ce-l am aici” - îi face pe elevi să abandoneze școala și să se plictisească.
Al treilea factor este, mai ales la nivel universitar, orientarea profesională şi orientarea în carieră. Ministrul a spus că mulți elevi își dau seama după ce ajung la o facultate că vor să facă altceva în viață.
”Abandonul nu este mare doar în preuniversitar, abandonul este mare şi în zona universitară. La nivel universitar foarte mulţi ajung acolo şi constată că nu este ceea ce au căutat”, a mai declarat ministrul.
Ce măsuri au fost luate
Guvernul a luat o serie de măsuri împotriva abandonului școlar. Printre acestea se numără asigurarea unei mese sănătoase în fiecare școală din România până în anul scolar 2029-2030, cu extinderea progresivă a programului si atingerea pragului de un milion de beneficiari până în anul 2025.
Guvernul dorește, de asemenea, să ofere sprijin pentru construirea de cantine școlare sau dotarea acestora, acolo unde ele există deja. Sumele alocate pentru program se vor utiliza doar cu aceasta destinatie, inclusiv prin metode alternative.
Dezvoltarea și susținerea programului „Școala după școală”, care să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare este o altă promisiune a Guvernului. Autoritățile, vor încerca să dezvolte și să extindă programul „Învățare remedială” pentru sprijinirea elevilor cu dificultăți de învățare. Se va înerca sprijinirearea integrării școlare a copiilor români veniți din afara granițelor țării.