Produsele "no name" încep să facă legea în supermarketuri
- Adam Popescu
- 28 august 2010, 00:15
88% dintre români spun că au cumpărat produse care poartă doar sigla marilor magazine. De obicei, acestea sunt fabricate de producători care au în portofoliu şi branduri cunoscute.
În ciuda abundenţei reclamelor de la televizor, mulţi români se îngrămădesc la produse care nu arată pe etichetă vreun nume cunoscut. La bere blondă Tip, ulei de floarea-soarelui Carrefour, detergent de vase Real sau săpun Aro. Întotdeauna, preţul e cârligul care te trage spre raft.
Produsele poartă de obicei emblema hipermaketului şi sunt denumite produse proprii. Dacă la preţ bate brandul, rămâne o întrebare: or fi bune?
Fără cheltuielile de promovare
Pe cutiile de lapte, de exemplu, sunt trecute aceleaşi valori nutriţionale ca la cele de brand. Apar sigla lanţului de hipermarketuri şi faptul că e făcut în România. Unde este totuşi făcut?
"Cele mai multe produse din această gamă sunt produse în România de producători care au în portofoliu mărci cunoscute", explică Andreea Mihai, reprezentantă a reţelei de hipermaketuri Carrfour. Această idee este întărită şi de asociaţiile de producători.
"O parte dintre procesatorii români care fac parte din asociaţia noastră au contracte pentru mărcile proprii. Pentru aceştia eu bag mâna în foc că au produse de o bună calitate. Se foloseşte aceeaşi linie tehnologică şi este acelaşi produs ca celelalte. Decât să stea cu laptele, mai bine îl vând", e de părere Valentin Blănaru, director executiv al Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL).
Reprezentanţii hipermarketurilor spun că preţul mic se datorează eliminării unor costuri pentru produse. "Reuşim să le oferim la un preţ mai mic pentru că la aceste produse nu există costuri publicitare", specifică reprezentantul Carrefour.
Preţul şi calitatea
Fără să generalizeze, producătorii din industria cărnii sunt de părere că, până la urmă, preţul reflectă calitatea.
"Pot exista produse care să fie de la aceeaşi firmă, fabricate atât pentru magazin, cât şi pentru brandul propriu. Acesta este un caz fericit, însă nu ai de unde să ştii pentru că nu scrie pe etichetă de cine e produs. Este o dezbatare în industria europeană ca pe marca privată să fie trecut şi producătorul", a declarat directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii, Mihai Vişan.
Numărul cumpărătorilor de produse "no name" este în creştere. Un studiu efectuat de GfK pentru primul semestru al acestui an arată că ponderea celor care spun că au cumpărat mărci proprii s-a dublat şi a ajuns la 88% dintre clienţi, faţă de 2009 când erau în jur 46%. Piaţa brandurilor proprii ocupă în jur de 10% din totalul vânzărilor.
Comparativ, în Germania, Belgia şi Spania, produsele marcă proprie reprezintă 40% din vânzări. Anul trecut, Carrefour avea în jur de 1.200 de produse proprii. Aproape jumătate dintre acestea au apărut sub denumirea Nr. 1, iar mai bine de 90% sunt făcute în România. Real, unul dintre cei mai mari retaileri, a anunţat că până în 2012 doreşte să crească vânzările produselor proprii până la 20% din totalul încasărilor. În 2009 aveau o cotă de 3,5% şi vânzări de aproximativ 23 de milioane de euro.
MERCURIAL
Produsul cu sigla hipermarketului bate brandul la preţ