În contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor pentru mașini electrice (VE), bateriile cu stare solidă au fost văzute mult timp ca soluția ideală pentru îmbunătățirea performanțelor acestor vehicule. Această tehnologie promite autonomie mai mare, siguranță sporită și timpi mai scurți de încărcare, însă, deși companiile auto investesc sume uriașe în cercetare, analiștii rămân sceptici cu privire la momentul în care aceste baterii vor deveni o realitate comercială.
Producătorii de mașini electrice au probleme. Se schimbă tehnologia bateriilor
Eforturile de a dezvolta și produce baterii cu stare solidă pentru vehiculele electrice au ajuns într-un stadiu avansat, însă analiștii consideră că, în ciuda progreselor, marile companii auto ar putea începe să se orienteze către noi tehnologii revoluționare. Bateriile cu stare solidă au fost mult timp considerate soluția ideală pentru un condus sustenabil, oferind avantaje precum siguranța sporită și costuri mai reduse.
Bateriile cu stare solidă diferă de cele litiu-ion prin faptul că folosesc un electrolit solid, de obicei realizat din materiale ceramice, în locul unui electrolit lichid. Acestea au potențialul de a stoca mai multă energie pe unitate de volum, ceea ce ar putea duce la vehicule electrice cu o autonomie mai mare și cu timpi de încărcare semnificativ mai scurți.
Marile companii din industria auto au investit masiv în dezvoltarea acestei tehnologii, încheind parteneriate cu firme specializate pentru a accelera producția de baterii cu stare solidă. Cu toate acestea, rămân provocări tehnice și economice de rezolvat înainte ca această tehnologie să fie implementată pe scară largă în producția de vehicule electrice.
Producătorii de mașini electrice au alte planuri până în 2028
Toyota a anunțat că plănuiește să introducă baterii cu stare solidă în producția de masă între 2027 și 2028, promițând o autonomie impresionantă de 1.000 de kilometri și un timp de încărcare redus la doar 10 minute, datorită unei descoperiri recente care îmbunătățește durabilitatea acestei tehnologii. Această inovație ar putea schimba semnificativ experiența de utilizare a vehiculelor electrice, crescând eficiența și reducând timpul petrecut la stațiile de încărcare.
Nissan, la rândul său, a anunțat că intenționează să lanseze propriile baterii cu stare solidă pentru vehicule electrice până la începutul anului 2029. De asemenea, Mercedes-Benz colaborează cu startup-ul american Factorial pentru dezvoltarea unei astfel de baterii, care ar putea fi gata pentru producție la sfârșitul deceniului. Factorial are parteneriate și cu producători auto importanți precum Stellantis, Hyundai și Kia, iar toate aceste eforturi ar putea crește semnificativ autonomia vehiculelor electrice, care în prezent în SUA este de aproximativ 483 de kilometri cu o singură încărcare.
Comercializarea, marea problemă
Max Reid, analist la Wood Mackenzie, a afirmat că, deși bateriile cu stare solidă prezintă un potențial impresionant, fiind mai sigure și având o densitate energetică mai mare, acestea sunt abia la începutul unui proces lung de comercializare. Reid subliniază că unul dintre avantajele majore ale acestor baterii este viteza lor de încărcare, aspect considerat esențial pentru viitorul mobilității electrice.
Cu toate acestea, analiștii rămân precauți în ceea ce privește momentul în care aceste baterii vor deveni disponibile pe scară largă. Un obstacol major este fenomenul de umflare al bateriei în timpul încărcării, care poate duce la degradarea celulei pe termen lung. Julia Poliscanova, director senior la Transport & Environment, a declarat că, deși acum cinci ani era extrem de entuziasmată de această tehnologie, astăzi există o barieră între faza de testare și comercializare.
Poliscanova a explicat că îmbunătățirile aduse bateriilor litiu-ion din ultimii ani au fost atât de semnificative încât acestea au devenit mai atractive, datorită costurilor mai reduse și eficienței crescute. În aceste condiții, punerea unui accent prea mare pe bateriile cu stare solidă nu mai pare la fel de avantajoasă pe cât părea în trecut.
Ce opțiuni au producătorii de mașini electrice
O posibilă alternativă la bateriile cu stare solidă o reprezintă bateriile cu semi-stare solidă, care combină electrolitul solid cu cel lichid. Analiștii cred că această tehnologie hibridă ar putea oferi o soluție de tranziție între bateriile litiu-ion și cele cu stare solidă completă. Max Reid, analist la Wood Mackenzie, a menționat că bateriile cu semi-stare solidă sunt deja comercializate în China, devenind o soluție practică înainte de adoptarea pe scară largă a bateriilor complet solide.
Cererea mai redusă de vehicule electrice din Occident și provocările legate de producția bateriilor cu stare solidă ar putea determina o schimbare de direcție înspre bateriile cu semi-stare solidă. Reid a subliniat că această tehnologie ar putea fi mai adecvată pentru nevoile pieței actuale, oferind o opțiune de tranziție mai accesibilă și mai ușor de implementat în acest deceniu.
China joacă un rol central în dezvoltarea și comercializarea bateriilor cu semi-stare solidă, cu producători importanți precum CATL, WeLion, Qingtao Energy și Ganfeng Lithium. De exemplu, producătorul de vehicule electrice Nio a lansat deja baterii de 150 de kilowați-oră cu semi-stare solidă, capabile să ofere o autonomie de 1.000 de kilometri. Subsidiara Ganfeng LiEnergy produce și ea astfel de baterii, cu o autonomie de 530 de kilometri, demonstrând potențialul acestor inovații.
Bateriile pe bază de litiu rămân soluţia actuală
Poliscanova a observat că progresele în bateriile cu semi-stare solidă sunt remarcabile, în special în China, afirmând că cei care au înțeles cum să producă baterii vor continua să dezvolte tehnologii avansate în acest domeniu. Ea a subliniat faptul că multe inovații recente au avut costuri mai reduse, ceea ce le face mai atractive decât bateriile cu stare solidă, în special pentru vehicule, unde performanțele curente sunt considerate suficiente.
Cu toate acestea, nu toți experții cred într-o tranziție rapidă către bateriile cu semi-stare solidă sau în entuziasmul legat de bateriile cu stare solidă care ar putea fi lansate pe scară largă în viitorul apropiat. Analiștii subliniază că soluțiile actuale pe bază de litiu continuă să fie viabile și eficiente pentru majoritatea vehiculelor electrice, ceea ce le menține în topul preferințelor pentru următorii ani.
Michael Widmer, șeful cercetării pe metale la Bank of America Global Research, a declarat că, pentru moment, bateriile litiu-ion rămân principala soluție pentru vehiculele electrice și se așteaptă ca acest lucru să continue în următorii cinci până la zece ani. Aceasta înseamnă că, deși inovațiile continuă, litiu-ion va rămâne dominant pe piață pentru o perioadă considerabilă, relatează CNBC.