Întreținerea toaletelor la bordul portavioanelor USS George HW Bush și USS Gerald Ford costă o avere. Necazul este că pică frecvent în pană. Ambele nave pot găzdui fiecare un echipaj format din 5000 de oameni.
USS George HW Bush este ultimul portavion din clasa Nimitz care a intrat în serviciu în 2009 și a cărui construcție a costat 6 miliarde de dolari.
Însă, doi ani mai târziu, probleme jenante au apărut la bord. Sistemul de evacuare a apelor uzate cădea frecvent în pană. Ceea ce, printre altele, făcea indisponibile timp de mai multe ore cele 423 de wc-uri folosite de cei 5000 de membri ai echipajului.
De atunci, potrivit unui raport al Government Accountability Office (GAO, echivalentul Curții americane de conturi), aceste probleme la conductele navei nu au fost pe deplin rezolvate.
Mai rău, portavionul USS Gerald Ford, care inaugurează o nouă clasă a acestor nave și care a costat aproximativ 13 miliarde de dolari, cunoaște probleme similare.
Pentru aceste două nave, inginerii au „inovat” prin instalarea unui sistem de evacuare a apelor uzate (care presupune 400 km de conducte) a cărui funcționare se bazează pe sistemul aflat la bordul avioanelor comerciale.
Dar, toaletelele se „înfundă în mod regulat”, se arată în raportul GAO, adăugând că „acțiunile de întreținere neprevăzute” vor fi necesare „pe toată durata de viață” a acestor nave, scrie Opex 360.
Soluția pentru remedierea acestor probleme este injectarea de acizi, ceea ce costă 400.000 de dolari pe an pentru fiecare din cele două portavioane. Și, cum nu este posibilă determinarea frecvenței acestui tip de operațiune, este dificil de măsurat costul bugetar pe durata de viață a navelor.
„Țevile sunt prea înguste și când există o mulțime de marinari care trag apa în același timp, la orele dimineții, aspirația nu funcționează. Deșeurile se acumulează deoarece nu sunt aspirate și atunci este nevoie de o spălare acidă. Marina SUA nu a anticipat această problemă”, a declarat Shelby Oakley, directorul echipei de achiziții de securitate națională.
Însă aceste probleme cu țevile apelor uzate care afectează USS George HW Bush și USS Gerald Ford nu sunt decâ „unul din cele 150 de exemple de probleme de mentenanță sistemică” constatate la bordul navelor US Navy.
Aceste probleme nu au fost luate în calcul pe plan bugetar, ceea ce ar putea ridica factura menținerii condiției operaționale pe durata vieții navelor.
Costul de exploatare și mentenanță al USS Gerald Ford, proiectat să fie mai ieftin în exploatare decât predecesorii săi, a fost estimat la 77,3 miliarde de dolari pe o perioadă de 50 de ani.
Or, potrivit GAO, vor fi necesare 123 de miliarde de dolari pe această perioadă, adică 2,46 miliarde pe an.