Privatizarea anului în România. Ce spun traderii despre investiția în acțiunile Electrica
- Elena Butnaru
- 12 iunie 2014, 12:15
Guvernul a decis în ședința de ieri că limita de preţ pentru listarea Electrica este de minimum 11 lei/acţiune, iar maximul de listare se ridică la 13,5 lei/acţiune.
„Dacă mergem pe minim, dar sigur ne dorim să depăşim acest minim, societatea poate să obţină, se va lista numai dacă va obţine minim aproximativ 435 de milioane de euro”, a afirmat ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu,la finalul şedinţei săptămânale de Guvern, de ieri.
Potrivit prospectului aprobat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, oferta publică primară iniţială de vânzare a unui număr de 177.188.744 de acţiuni Electrica se va derula în perioada 16 - 25 iunie 2014.
Oferta Electrica, prin care se scot la vânzare acțiuni ale companiei reprezentând 51% din capitalul social, poate constitui o bună ocazie speculativă pentru investitorii de retail, în condițiile în care prețul minim de subscriere de 11 lei/acțiune este cu 13% sub prețul țintă pentru următoarele 12 luni, spun analiștii Tradeville. Conform anunțului privind oferta Electrica, prețul minim de subscriere pentru tranșa investitorilor instituționali este de 11 lei/acțiune, iar cel maxim de 13,5 lei/acțiune.
Analiștii Tradeville au estimat un preț-țintă de 12,41 lei pentru următoarele 12 luni pornind de la dividendele pe care Electrica le-ar putea acorda în următorii ani, astfel că, la prețul minim de subscriere de 11 lei, oferta Electrica este o bună ocazie speculativă.
Societatea ar urma să înregistreze în 2014 un profit operațional de 430 milioane lei, la venituri de 4,85 miliarde lei, ceea ce ar conduce la un profit net de aproape 380 milioane lei, potrivit scenariului desenat de analiştii Tradeville.
Pornind de la mai multe ipoteze, printre care tarifele reglementate de ANRE pentru distribuția de energie electrică care cresc accelerat în 2015-2016 (pentru a compensa investițiile), costul certificatelor verzi impuse companiei va fi transferat integral consumatorilor, cantitățile de energie distribuită/furnizată scad cu 2% pe an ca urmare a scăderii consumului, analiștii Tradeville au realizat o proiecție a rezultatelor financiare ale Electrica.
Pe fondul avansului treptat al veniturilor, cu 19% până în 2018 (față de 2013), profitul operațional este estimat să avanseze cu circa 125%, iar profitul net să urce cu 98%, în aceeași perioadă.
„Principalele riscuri care pot afecta evaluarea noastră sunt de natură operațională, respectiv ca Electrica să nu își îndeplinească planul de investiții pentru perioada de reglementare în curs, ceea ce i-ar putea aduce numai creșteri modice pentru tarifele la distribuție sau ca societatea să nu reușească să transfere către consumatori eventualele scumpiri ale energiei și certificatelor verzi de pe piața concurențială, ceea ce i-ar afecta marjele de furnizare”, declară Georgiana Androne, analist Tradeville.
În plus, cifra de afaceri ar putea fi afectată de o scădere puternică a consumului, mai ales în eventualitatea unei recesiuni. Nu în ultimul rând, actuala structură a acționariatului o expune riscului unor decizii dezavantajoase impuse de stat, iar Fondul Proprietatea, care detine participații în sucursalele companiei, ar putea cere conversia acestora în acțiuni Electrica pe care să le lichideze ulterior pe piață, ceea ce ar pune presiune asupra cotațiilor.
„Totuși, atractivitatea macro a României și contextul pozitiv de pe piețele de acțiuni pot capta interesul investitorilor instituționali asupra unei listări desfășurate în această perioadă, îndeosebi pentru o companie de utilități, așa încât oferta să fie de succes”, conchide analistul Tradeville.
Punctele tari ale companiei Electrica
Listarea Electrica aduce la Bursa de Valori București (BVB) cel mai mare distribuitor și furnizor de energie electrică din România. Electrica are o poziție de monopol pe distribuția de energie electrică în Transilvania și nordul Moldovei prin cele trei filiale din grup, astfel că la nivel național are o cotă de piață de 39%. În paralel, compania este un jucător important și pe piața furnizării energiei electrice (cumpărând energie de pe piața liberă OPCOM pentru a o transmite consumatorilor captivi și eligibili), având o cotă de 22% la nivel național.
Cu ocazia ofertei publice inițiale de vânzare de acțiuni, Electrica își majorează capitalul social actual cu 105%, asfel încât după ofertă participația statului (prin Ministerul Economiei) va fi diluată la 49%, restul de 51% urmând a trece în mânile unor acționari privați. Astfel, merită subliniat că banii care vor fi atrași cu ocazia ofertei rămân în companie pentru investiții în dezvoltarea și eficientizarea rețelelor de distribuție și furnizare, întrucât statul nu își vinde nicio acțiune deținută în prezent.
Din punct de vedere operațional, ambele activități ale Electrica sunt reglementate de ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei), compania fiind deci una de utilități. ANRE stabilește anual tarifele de distribuție și adaosul comercial pentru energia achiziționată în scopul furnizării, astfel încât Electrica beneficiază de o marjă de exploatare previzibilă, care se traduce intr-un profit operațional previzibil.
În 2013, două treimi din venituri au fost generate de segmentul de furnizare, dar analiștii Tradeville se așteaptă ca ponderea acestora să scadă în următorii ani în favoarea distribuției, grație investițiilor ambițioase (4,7 miliarde lei) pe care conducerea a anunțat că le va face în acest segment până în 2018. Întrucât vorbim de un domeniu reglementat, toate aceste investiții în eficientizarea și extinderea rețelei ar trebui sa fie răsplătite de ANRE prin tarife mai mari.
Ca orice companiei de stat, Electrica este obligată prin lege să distribuie 50% din profit sub formă de dividende, numai că managementul și-a anunțat intenția unei distribuții mai generoase, de 85% pe termen lung, ceea ce poate deveni un punct de atracție major pentru acțiunile companiei, așa cum au demonstrat celelalte companii de utilități de la BVB.
Electrica vs. companii similare
Pe lângă metoda “dividend discount”, analiștii Tradeville au încercat să evalueze Electrica plecând de la multipli de preț la care sunt tranzacționate companii comparabile de utilități din Europa Centrală și de Sud-Est.
Chiar dacă evaluând Electrica la valoarea nominală, respectiv la 1,687 miliarde lei (înainte de IPO), compania reiese că este subevaluată la nivelul a doi indicatori (P/BV și P/S) și supraevaluată la nivelul altor trei indicatori (P/E, EV/EBIT și EV/EBITDA), merită menționat că plaja de prețuri teoretice variază foarte mult pentru companiile similare din regiune.