Primul tunel în stâncă de pe o autostradă din România se sapă prin dealul Momaia, în apropiere de Curtea de Argeș.
Tunel în stâncă. Lucrările la primul mare tunel în stâncă de pe o autostradă din România au început și ar putea fi gata în 2027.
Tunelul va avea o lungime de 1.350 de metri. Iar metoda de construcție va fi ca cea pentru tunelurile din zona montană.
Primul tunel săpat în stâncă pe o autostradă din România
Cel mai lung tunel de pe autostrada Sibiu – Pitești, în apropiere de Curtea de Argeș, va avea aproximativ 1,3 kilometri.
Lucrările se execută cu aplicarea tehnologiilor NATM (New Austrian Tunneling Method) de către o echipă internațională de profesioniști. Ei lucrează în regim non-stop, în trei schimburi.
Lucrările cu metoda NATM încep cu execuția portalului, injecția de ciment pentru stabilizarea părții superioare și apoi excavare prin detonări.
Urmează montarea armăturii şi căptuşeala tunelului. Apoi, se montează armătura și se căptușește tunelul.
„Este primul tunel de autostradă realizat prin săpătură în stâncă. Este format din două galerii. Ele sunt construite în paralel. Câte una pentru fiecare sens de mers.
În momentul de față a fost depășit punctul critic al lucrării. Adică partea de început a tunelului. Acum au început să intre în zona de piatră și material tare și o să aibă un avans foarte mare pentru că se lucrează mult mai ușor”, spune Cristian Tudor, purtător de cuvânt al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Craiova, potrivit adevărul.ro.
Pe sensul Sibiu-Pitești s-a săpat, în prezent, 142 de metri. Iar pe sensul Pitești-Sibiu 80 de metri.
„Acum o să aibă un ritm mult mai susținut. Se lucrează în trei schimburi, 24 de ore din 24, șapte zile din șapte”, a mai adăugat Cristian Tudor.
Cum va arăta autostrada Sibiu-Piteşti
Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești este construită de PORR. Tronsonul va avea 9,8 kilometri lungime și ar urma să fie finalizată în 2027.
Austriecii de la PORR au semnat încă din noiembrie 2021 un contract de circa 1,7 miliarde de lei pentru execuția celor 9,86 de kilometri de autostradă dintre Curtea de Argeș și Tigveni – Secțiunea 4 parte a A1 Sibiu – Pitești.
Acest tronson va avea 12 poduri, pasaje și viaducte. De asemenea, conține primul tunel construit în stâncă intrat în execuție pe o autostradă din România.
Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
Încă se lucrează pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș (constructor Astaldi). Aici constructorul a ajuns la un avans fizic de peste 33%.
În cadrul contractului vor fi realizate mai multe lucrări de artă având o complexitate ridicată, astfel:
Construirea a 12 poduri, pasaje și/sau viaducte, având o lungime medie de 230 m, dintre care, cel mai lung fiind Viaductul de la km. 84+341, în lungime de 630 m.
Tunel în stâncă. Sunt proiectate încă şapte
Tunelul din Secţiunea 4 va fi cel mai lung, dar nu singurul de pe autostrada respectivă.
Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri.
CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. Constructorul este în perioada de proiectare, potrivit Hotnews.