Primul „mall” pentru nevoiaşi, în sectorul 1 al Capitalei

Primul „mall” pentru nevoiaşi, în sectorul 1 al Capitalei

Pentru a veni în sprijinul familiilor nevoiaşe şi al bătrânilor cu pensii mici - cel mai puternic afectaţi de criza economică -, autorităţile din sectorul 1 al Capitalei vor înfiinţa, în Piaţa Matache, primul market social din ţară.

Inspirat de centre similare, funcţionale de ani buni în SUA şi în Europa de Vest, magazinul va fi destinat exclusiv persoanelor aflate în evidenţele Direcţiei de Asistenţă Socială Sector 1, care vor putea face cumpărături doar pe baza unui „permis” emis de primărie.

Venituri lunare sub 500 de lei

Concret, potrivit hotărârii de consiliu prin care s-a dat „undă verde” înfiinţării marketului, pe rafturile acestuia se vor găsi alimente cu ambalajul defect sau cu termen de valabilitate aproape de expirare, la preţuri mai mici cu 30%-50% faţă de cel afişat în hipermarketurile bucureştene. De asemenea, în magazinele pentru săraci se vor găsi şi haine din colecţii din anii trecuţi.

Viitorii clienţi ai magazinului trebuie să îndeplinească însă o serie de condiţii pentru a obţine permisul în baza căruia îşi vor putea face aici cumpărăturile: să fie asistaţi social, să nu beneficieze de venit minim garantat şi să aibă venituri lunare mai mici de 500 de lei (şomeri, pensionari, familii nevoiaşe cu mulţi copii, persoane cu handicap, familii monoparentale, tineri proveniţi din centre de plasament sau foşti deţinuţi înscrişi în programe de reabilitare).

„Un magazin social e o soluţie bună pentru ieşirea din criză şi pentru ajutorarea celor care trăiesc la limita să răciei. În plus, un astfel de proiect va ajuta şi la creşterea stimei de sine a persoanelor defavorizate, cărora le va fi indus astfel un sentiment de normalitate: merg la cumpărături la fel ca şi ceilalţi şi au posibilitatea să aleagă mărfurile”, şi-au motivat iniţiativa edilii sectorului 1.

Ideea de înfiinţare a unui magazin social a fost bine primită de bucureştenii nevoiaşi. „Nu îmi permit să mă duc în hipermarket. Iau câteva alimente de la magazinul din colţ când primesc ajutorul de şomaj. E bun un astfel de magazin”, e de părere Maria, şomeră şi mamă a cinci copii.

BAZAT PE DONAŢII ŞI VOLUNTARIAT

Magazinul, „patronat” de austrieci

Anul acesta, „mallul săracilor” va fi finanţat şi manageriat de reprezentanţii fundaţiei austriece „Kathrina Turnauer”, urmând ca, de anul viitor, să fie preluat de o asociaţie din România.

În realizarea proiectului, bazat pe donaţii şi voluntariat - se va implica şi ataşatul social al Ambasadei Austriei la Bucureşti, Barbara-Wiebke Schofnagel. Asta, şi pentru că austriecii au deja o tradiţie în astfel de proiecte (care au la bază un concept american), mai multe marketuri de acest fel care funcţionează de ani buni în Viena, Linz, Salzburg, Stezr, St. Polten şi Wels.

„Practic, alimentele şi hainele care se vor regăsi pe rafturile magazinului vor fi donate de firme sau persoane fizice din România şi Austria, proiectul încurajând astfel un comportament civic corect, bazat pe concepte economice de genul «foloseşte şi nu risipi» sau «integrează şi nu arunca»”, au explicat oficialii Primăriei Sectorului 1.

În plus - au arătat aceştia - cu trei excepţii: un şofer, un vânzător şi un contabil, care vor fi angajaţi de autorităţile locale să aibă grijă de aprovizionarea magazinului şi de produsele donate - toate celelalte persoane care vor lucra în mall (muncitori în depozit, vânzători şi asistenţi de vânzări) vor fi voluntari, recrutaţi din rândul asistaţilor social.

Ne puteți urmări și pe Google News