Proiectul cursului de limbă cultură şi civilizaţie românească (LCCR), iniţiat în anul 2007 de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, va continua şi în următorul şcolar 2008/2009 pe întreg teritoriul spaniol. Recent, la Ambasada României s-a desfăşurat procesul de selecţie a cadrelor didactice care vor putea preda limba română copiilor ce se vor înscrie la curs începând din această toamnă. Peste 1.500 de persoane au absolvit cursurile de limba română iniţiate în 2007. „Se vede schimbarea în felul în care se percep pe ei înşişi, nu le mai este ruşine că sunt români, ştiu că sunt importante toate acele valori cu care au venit de acasă”, este de părere prof. Mioara Cionca.
Anca Panţuru Ziarul Român în Lume
Reprezentanţii Ambasadei României la Madrid spun că, pentru acest an, se intenţionează dublarea numărului cadrelor didactice implicate în proiect, în paralel cu extinderea zonelor de predare.
La proiectul-pilot desfăşurat în anul şcolar 2007/2008, în Spania au participat în mod frecvent aproximativ 1.500 de elevi, dintre aceştia 97% fiind români şi 3% de alte naţionalităţi (spanioli, marocani, ucrainieni, bulgari, moldoveni). Autorităţile româneşti au emis pentru fiecare dintre aceşti elevi, câte o diplomă de absolvire a cursului. În prezent micuţii se află în vacanţă, însă înainte de a-şi pune cărţile la păstrare, ei s-au pregătit temeinic pentru participarea la serbările şi spectacolele organizate în mai multe localităţi din Comunităţile Madrid şi Castilla la Mancha.
Profesorii de anul trecut au prioritate
Spre deosebire de anul trecut, când concursul pentru selecţia personalului didactic ce urma a fi implicat în proiectul cursului de LCCR s-a desfăşurat în luna august, în acest an, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au decis organizarea selecţiei mult mai devreme, începând cu ultimele zile ale lunii iunie.
Cu toţii speră ca acest timp câştigat să poată fi folosit pentru o mai bună organizare a desfăşurării cursului, evitându-se în acest mod apariţia unor dificultăţi sau probleme precum cele întâmpinate în anul anterior de profesori (lipsa de informare adecvată atât a părinţilor, cât şi a reprezentanţilor şcolilor spaniole, eliberarea cu întârziere a autorizaţiilor pentru profesori care le dădeau dreptul de a intra să predea în instituţiile şcolare, greutăţi în stabilirea orarelor de studiu şi în formarea grupelor de elevi, întrucât mulţi dintre ei erau deja înscrişi la alte activităţi extracurriculare).
Pentru acest an şcolar, selecţia personalului didactic a cuprins două categorii de profesori: cei care deja au predat în anul recent încheiat şi au prioritate la încadrare şi profesorii care vor putea ocupa un post începând din toamnă. Dacă iniţial termenul stabilit pentru depunerea dosarelor se încheia în 28 iunie, Ambasada României la Madrid a anunţat prelungirea acestuia până marţi, 1 iulie, la ora 14.00.
Conform informaţiilor oferite de Ministerul Educaţiei, profesorii de anul trecut vor fi declaraţi admişi pe posturile oferite pentru noul an şcolar dacă îndeplinesc, în mod cumulativ, 3 condiţii: să aibă calificativul minim „bine” în anul şcolar 2007/2008, să depună cererea tip de continuare a activităţii şi să depună fişa de evaluare elaborată de Minister.
În schimb, profesorii noi vor fi nevoiţi să se înscrie la concursul organizat la Ambasadă de către o delegaţie a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, împreună cu reprezentanţi ai Institutului Limbii Române. Acest concurs constă în două probe: evaluarea dosarului şi interviul. În urma desfăşurării procesului de selecţie, repartizarea profesorilor pe posturi se va face la începutul lunii iulie.
Mai multe localităţi, mai mulţi copii şi profesori
Dacă în primul an proiectul a fost implementat în aproape 50 de şcoli din Comunitatea Madridului, Castilla la Mancha şi Catalunia, pentru anul şcolar 2008/2009 autorităţile române au în vedere extinderea lui şi în alte regiuni ale Spaniei: „Suntem interesaţi în mod special de Comunitatea Valenciană, de Andalucia, Aragón, dar şi de comunităţi mai mici, unde locuiesc mulţi români, cum ar fi Murcia, Galicia, La Rioja, Ţara Bascilor şi Insulele Baleare). Am iniţiat colaborări cu autorităţile regionale respective, iar în prezent aceste discuţii se află în diferite etape. Există intenţia de dublare a numărului posturilor oferite cadrelor didactice, însă va depinde foarte mult şi de numărul elevilor care se vor înscrie la curs şi de orele alocate pentru zonele respective. Până acum profesorii s-au implicat foarte mult, au organizat şi numeroase activităţi complementare, au cerut şi au primit de fiecare dată sprijinul şi colaborarea Ambasadei, care a pus la dispoziţie atât diferite materiale, cât şi cărţi oferite ca premii şcolarilor”, precizează Aurel Mailat, secretar în cadrul Ambasadei României la Madrid.
Cursul LCCR, o luptă câştigată de micuţii elevi
Indiferent dacă ceri părerea elevilor participanţi la cursul LCCR, părinţilor, profesorilor sau autorităţilor spaniole care au avut tangenţă cu proiectul Ministerului Educaţiei, cu toţii vor fi de acord asupra unui lucru: acest curs a avut doar rezultate benefice şi un impact pozitiv atât asupra dezvoltării copiilor, cât şi în ceea ce priveşte îmbunătăţirea imaginii României şi, în mod special, a comunităţii româneşti din Spania.
Toţi profesorii implicaţi au întâmpinat dificultăţi la început, dar, cu stăruinţă şi dedicaţie, au reuşit să le depăşească şi au făcut în aşa fel încât rezultatele nu au întârziat nici ele să apară.
Vasile Nistor este unul dintre aceşti profesori, care a predat limba română pentru 175 de copii din mai multe şcoli din Alcalá de Henares, reuniţi într-un singur colegiu şi împărţiţi în 8 grupe. Au terminat cursul 145 de elevi, restul de 30 fie nu au venit în mod frecvent la ore, fie s-au întors definitiv în România.
Iată cum ne descrie profesorul experienţa trăită: „Eu am fost norocos, în general am fost foarte bine primit peste tot. Am avut şi câteva probleme în anumite colegii, din cauză că nu exista o informare foarte bună, unii directori se întrebau dacă este benefic acest curs, pentru că elevii ar trebui lăsaţi să se integreze. Apoi a fost şi o oarecare reţinere sau pasivitate din partea părinţilor, care nu ştiau ce se va întâmpla, ei aveau impresia că încercăm să îi izolăm pe copii sau să facem o şcoală românească aici. În urma şedinţelor de informare pe care le-am avut cu părinţii, aceştia au înţeles pe deplin rolul cursului, au avut o atitudine pozitivă, veneau cu multe propuneri. Unii voiau să le dăm copiilor multe teme, alţii nu voiau deloc, dar, în final, toată lumea a fost mulţumită. Am avut şi alte activităţi, cum ar fi serbarea de Crăciun, la care au participat 70 de copii, săptămâna interculturală de la Institutul Complutense, săptămâna românească de la Colegiu Juan de Austria, iar în 16 iunie am încheiat anul cu un curs festiv, la care peste 100 de copii şi-au ridicat deja diplomele. Am fost vizitaţi chiar şi de Regina Sofia şi de doamna Maria Băsescu în acest an. Pentru anul următor deja s-au înscris 94 de copii la curs”, precizează profesorul Vasile Nistor.
"Cei mici sunt aduşi de părinţi, dar cei mari vin pentru că le place" În centrul Spaniei, profesoara Mirena Cionca a predat limba română în 3 localităţi: Mora, Consuegra şi Villafranca de los Caballeros. Ea consideră că, la un an de desfăşurare a cursului LCCR, rezultatele sunt vizibile, iar satisfacţia profesională e imensă.
„Schimbările şi rezultatele le poţi vedea. Nu sunt multe, dar le vezi şi îţi rămâne o mare satisfacţie profesională. Se vede schimbarea în felul în care se percep pe ei înşişi, nu le mai este ruşine că sunt români, ştiu că sunt importante toate acele valori cu care au venit de acasă. Am avut 77 de elevi, dintre care au terminat 70. Au primit certificatele de studiu care atestă participarea la curs în anul 2007/2008 şi am dat şi câte un calificativ pentru copiii mai mici, iar pentru cei mari am pus note. M-a mirat faptul că, dacă pe cei mici îi aduc părinţii la curs, cei mari vin numai pentru că le place”, subliniază Mirena Cionca.
Copiii educaţi de ea au participat, la sfârşitul anului şcolar la un Festival Românesc în Villafranca de los Caballeros, iar în Mora au organizat un moment artistic ce a cuprins o şezătoare literară, dansuri populare şi o scenetă din Păcală.
Îngrijorare pentru că nu se ştia dacă se va continua cursul
În altă zonă din Castilla la Mancha, p r o fesoara Miuţa Herta a ghidat peste 150 de copii care s-au înscris la curs şi, dintre aceştia, au frecventat până la sfârşit 120. Ea ne mărturiseşte că în Tomelloso şi Argamasilla de Alba cursul a început greu, dar că, la final, părinţii erau îngrijoraţi, neştiind dacă avea să se continue şi în anul următor.
„A fost greu la început, am remarcat o oarecare reţinere din partea unor directori de şcoli, apoi noi am început foarte târziu, la şcoli, apoi noi am început foarte târziu, sfârşitul lui noiembrie, când deja toate şcolile îşi organizaseră orarul pentru materiile opţionale În plus, a trebuit să aştept până în 17 noiembrie primirea autorizaţiei pentru a intra să predăm în şcoli. Şi din partea părinţilor am avut reţineri, la una din primele şedinţe, o mămică s-a ridicat în picioare şi, vorbind în spaniolă, de faţă cu reprezentanţii spanioli ai colegiilor, a vorbit despre ineficienţa cursului, despre toate calităţile negative ale românilor şi României, insultând populaţia românească în fel şi chip. Dar în rest totul a funcţionat bine. Copiii şi părinţii s-au implicat foarte mult în toate activităţile, iar pentru sfârşitul cursului am organizat, de 1 iunie, numeroase jocuri cu copiii, toate româneşti. Ne-am jucat împreună „lupul şi oaia”, „raţele şi vânătorii”, „ursul doarme”, „omul negru”, „flori, fete sau băieţi”, „păsărică, mută-ţi cuibul”.
A fost foarte frumos. În orice caz, rezultatele au fost pozitive, iar acolo unde copiii erau mai delăsători, părinţii i-au împins de la spate. I-am primit la curs chiar şi pe copiii mai mici, care voiau să participe, deşi nu aveau vârsta necesară, dar le era drag să vină împreună cu fraţii lor mai mari”, povesteşte Miuţa Herta.