Primăria Sibiu plăteşte lipsa unui indicator rutier

Primăria Sibiu plăteşte lipsa unui indicator rutier

Un cetăţean german a obţinut în instanţă daune de 6.200 de lei de la autorităţile locale, după ce şi-a avariat autoturismul într-un pilon mobil.

Primăria Sibiu a pierdut un proces cu un cetăţean german care şi-a avariat maşina într-un pilon mobil nesemnalizat, aflat la intrarea într-o parcare din centrul istoric. Alţi 39 de şoferi şi-au avariat şi ei în ultimii doi ani autoturismele din cauza aceluiaşi pilon.

Wulf Dietrich Hager a câştigat în instanţă daune de peste 6.200 de lei, plus alta 2.600 de lei cheltuieli de judecată, în urma unui proces demarat încă din 2009.

Acces pe bază de card, dar fără semnalizare

În iulie anul trecut, aflat în vizită la Sibiu, Dietrich a încercat să intre cu maşina sa, un Audi A4, în parcarea din Piaţa Huet, o zonă din centrul istoric. A mers în spatele altei maşini şi, când să intre în parcare, a fost lovit de pilonul mobil ce tocmai se ridica.

Ce s-a întâmplat? În parcarea respectivă, accesul se face în baza unui card, emis la cerere de Serviciul de administrare a domeniului public, din cadrul Primăriei Sibiu. La intrarea în parcare există un cititor de carduri, dotat cu un led. Când pilonul mobil, înalt de aproximativ 60 de centimetri, este coborât, ledul de pe cititorul de carduri îşi schimbă culoarea din roşu în verde. Imediat după trecerea unei maşini, pilonul se ridică din nou, ledul redevenind roşu.

Wulf Dietrich Hager s-a arătat indignat de acest sistem. El a susţinut în faţa instanţei că nu era semnalizat, în apropierea lui fiind amplasat doar un semn de "Zonă rezidenţială", fără nicio altă explicaţie. "Este un semn general care trebuia clarificat. Era necesară o plăcuţă adiţională care să semnaleze existenţa pilonului mobil şi modul acestuia de funcţionare", spune Adrian Brebenel, avocatul angajat de cetăţeanul german.

Instanţele au judecat diferit

La primul proces, care a avut loc la Judecătoria Sibiu, Hager a depus fotografii şi facturile de la reparaţiile autoturismului, dar instanţa nu i-a dat câştig de cauză. Judecătorul a respins acţiunea pe motiv că cetăţeanul german ar fi reclamat faptul că sem nul de circulaţie nu era însoţit de o explicaţie în limba germană.

"Nu poate fi primită nici susţinerea reclamantului în sensul că este cetăţean străin şi nu cunoaşte semnificaţia respectivului indicator, în con di ţiile în care indicatoarele de cir cu laţie au o reprezentare şi o semnificaţie unitară în toate ţările europene", se arată în sentinţa Judecătoriei Sibiu.

Cetăţeanul german a făcut însă recurs, iar magistraţii Tribunalului Sibiu i-au dat dreptate, definitiv şi irevocabil, în luna noiembrie 2010.

"Aceasta era toată problema: plăcuţa adiţională care să lămurească existenţa pilonului. Nu ne-am legat de semnul de «Zonă rezidenţială», care este unul cu semnificaţie internaţională, ci de lipsa unei plăcuţe din care să înţelegi că acolo este un sistem mobil de parcare. Primăria a tot susţinut că e acolo şi un semafor, adică acel led de pe cititorul de carduri. Ledul acela nici nu îl vezi dacă vrei să intri în parcarea respectivă", conchide avocatul Adrian Brebenel.

Primăria dă primii bani

După sentinţa definitivă şi irevocabilă a instanţei, Dietrich Hager a somat primăria, la sfârşi tul anului trecut, să-i plătească daunele de 8.800 de lei.

În şedinţa consiliului local de săptămâna trecută, a fost aprobată hotărârea prin care banii vor fi viraţi în contul indicat de cetăţeanul german.

Potrivit reprezentanţilor Primăriei Sibiu, Dietrich Hager e singurul care a acţionat administraţia locală în instanţă.

"Aceasta era toată problema: plăcuţa adiţională care să lămurească existenţa pilonului.", ADRIAN BREBENEL, avocat

INCIDENTE SIMILARE

"M-am lovit de pilonul care era coborât doar pe jumătate"

După ce Wulf Dietrich Hager a demarat procesul, admi nis traţia locală din Sibiu a amplasat sub semnul "Zonă rezidenţială" şi un indicator suplimentar: "Accesul interzis. Cu excepţia posesorilor de cartele de acces conform HCL 57/2007".

Noul semn nu a funcţionat întotdeauna, astfel că, anul trecut, alte 20 de maşini şi-au prăpădit în pilonul respectiv fie baia de ulei, fie bara din faţă sau radiatorul. Cu un an înainte, în 2009, numărul maşinilor avariate în respectivul loc a fost de 19. Intrarea în parcare, însă, e supravegheată cu o cameră de luat vederi.

"În cazurile în care sunt avariate autoturisme de pilonii mobili, echipa SPADPP (Serviciul de administrare a domeniului public – n.r.) verifică imaginile înregistrate, iar echipa de service verifică sistemul de funcţionare al pilonului. De cele mai multe ori s-a constatat că avariile reclamate au survenit datorită faptului că intrarea a fost forţată de către conducătorii auto care nu aveau un card de intrare", spune Mirela Gligore, purtător de cuvânt al Primăriei Sibiu.

Pilonul se mai şi strică

Ultimul incident de acest fel a avut loc la începutul acestei săptămâni: luni, un alt sibian şi-a lovit maşina din cauza pilonului.

"Am fost cu fetiţa la şcoală. Când m-am apropiat de pilon, ledul indica roşu. Am aşteptat să se facă verde, după care am pornit să ies din parcare. Şi m-am lovit de pilonul care era coborât doar pe jumătate. Am martori, chiar şi din primărie. Se poate vedea şi pe camera de luat vederi", povesteşte şoferul, care a şi depus o sesizare la primărie.

"Am peste 40 de ani, am carnet de la 18 ani şi nu am avut niciun accident. Acum, de ce să plătesc mai mult la CASCO, când nu este vina mea", conchide sibianul.

Reprezentanţii primăriei, însă, spun că, în mod normal, pilonul nu avea cum să coboare doar pe jumătate. "Dacă se constată defecţiuni este sesizată echipa de service, iar pilonul este coborât în pământ, până la remedierea defecţiunii. Aşa funcţionează softul", explică Mirela Gligore.

Ne puteți urmări și pe Google News