Prima zi de școală | Cu românul la psiholog

Prima zi de școală | Cu românul la psiholog

Astăzi, copiii din toată țara încep școala. Mie personal îmi este greu să-mi dau seama pentru cine este mai încărcată de emoții acestă zi, pentru copii sau pentru părinți.

 Desigur, orice părinte își dorește ca micuțul lui să aibă rezultate bune și să facă față noilor cerințe.

Iată câteva recomandări pentru părinți atunci când copilul lor începe școala:

● În fiecare dimineață serviți micul dejun în familie.

● Pregătiți pachețelul cu ce știți că îi place să mănânce.

● În mașină, în drum spre școală, ascultați melodiile care știți că îi fac plăcere atunci când îl simțiți obosit sau fără chef; nu ezitați, în zilele în care știți ca are un test, să faceți o recapitulare în drum spre școală.

● Ajutați-vă copilul să-și facă ghiozdanul încă de seara.

● Este bine ca rechizitele să fie alese de copil, în ideea de a-i fi drag să le folosească.

● Când alegeți să vă ajutați copilul la teme evitați să faceți alte activități cum ar fi gătit, vorbit la telefon sau să vă scrieți cu alte persoane pe WhatsApp;

● Încercați să vă ajutați copilul să-și facă temele printrun joc. Cu alte cuvinte: „Eu nu știu să fac bețișoare, mă înveți și pe mine?”. Sau: „Eu am uitat cum se fac calculele astea ... mă poți ajuta tu?”.

● La baza succesului stă fără doar și poate susținerea, aprecierea și încrederea cu care ne învestim copilul, așa că vă recomand să aveți des în vocabular expresii de genul: „Wow, ce frumos ai scris astăzi la școală! Tu scrii mai frumos ca mine! Sunt mândru/ă de tine! Te descurci foarte bine! Pentru că ai obținut așa rezultate bune, am o surpriză pentru tine! Apreciez că te preocupă să... etc”.

● În primii ani de școală este important să susținem copilul chiar și când greșește sau când îi este dificil să se organizeze pentru a avea rezultate bune. Asta presupune să nu-l pedepsim, să nu ne arătăm furioși, ba chiar să încercăm să-i explicăm că oricui i se poate întâmpla să aibă o zi proastă.

● În familiile unde există mai mulți copii, este recomandat să nu îi comparați: „De ce X poate și tu nu? Fratele tău de ce poate să ia note bune și tu nu”. Această atitudine îi va întări copilului ideea că el nu este bun și nici nu se va mai obosi să intre în competiție, pentru că mama sau tata l-au avertizat deja că nu e suficient de bun.

● Evitați să vă pedepsiți copilul cu diverse acțiuni care au legătură cu școala. Adică evitați să spuneți: „Pentru că ai făcut asta ești pedepsit și, până diseară, ai de citit 15 pagini din cartea X! Pentru că învățătoarea/ profesoara mi-a spus că ești neatent la școală, nu ai voie să te mai uiți la TV. Pentru că ai scris urât astăzi îți rup paginile și ai de transcris tot până la culcare!”. Din expresiile de mai sus, copilul poate dezvolta o repulsie față de tot ce ține de școală și, fără să vă dați seama, pe termen lung, o să vă aducă numai dezavantaje.

● Dacă vă doriți ca micuțul dvs. să citească, evitați să-l forțați, puterea exemplului este foarte importantă. Îi puteți arătacă dvs. citiți și că vă face plăcere. Evitați să le băgați sub nas cărți groase, cu scrisul mic sau cu subiecte greoaie.

● Este important să nu le supraîncărcați programul. Am întâlnit cazuri în care copiii, pe lângă școală, fac pian, tenis, engleză și teatru. Un copil trebuie să aibă timp și de joacă. Prin joc își dezvoltă imaginația, creativitatea, își dezvoltă abilitatea de a lucra în echipă, învață ce îi place și ce nu. Nu vreau să se înțeleagă că nu susțin activitățile extra școlare, ci că este bine să ne limităm la una, maxim două activitați.

● Este recomandat să con sultați un psiholog dacă observați că micuțul dvs. nu se acomodează cu școala în două luni de la începerea acesteia, dacă nu se poate concentra, dacă un cadru didactic vă atrage atenția în legătură cu comportamentul copilului în timpul orelor.

● Pentru a avea rezultate optime, un școlar trebuie să fie în pat la ora zece seara.

Ne puteți urmări și pe Google News