Dacă ultimul volum „Harry Potter“ costă 16 euro în România, în Italia acesta se cumpără cu 15 euro, iar în Marea Britanie - cu 19,5 euro.
Cartea rămâne un mic lux pentru români. Deşi se vinde la unul dintre cele mai mici preţuri din Europa, un volum cântăreşte încă destul de greu la buzunar. În medie, preţul unei cărţi de beletristică se învârte în jurul sumei de 20-25 de lei. La un salariu mediu de 1.200 de lei şi la costurile zilnice existente, o carte poate oricând aştepta.
Mai ales că ultimul barometru cultural realizat în România, în 2006, demonstrează că românii pun deoparte pentru cultură 45 de lei pe lună. Şi în această sumă infimă se „înghesuie“ carte, teatru, spectacol sau film.
„Preţul e mare. Şi depinde de tiraj. Tirajele în România sunt de 4-5 ori mai mici decât într-o ţară cum e Franţa, să spunem, preţurile sunt mai mari. Ele depind şi de costurile de editare, iar costurile pentru „materia primă“ (hârtie, carton, copyright - ş.a.) sunt uneori chiar mai ridicate decât în Vest“, explică Silviu Lupescu, directorul Editurii Polirom. „A cumpăra o carte rămâne un efort“ Totuşi, discrepanţa dintre bugetul familial şi preţul cărţilor s-a redus considerabil în ultimii ani, este de pă- rere Adriana Savu, director de marketing al Editurii Egmont: „Evident, pentru anumite categorii, a cumpăra o carte rămâne un efort. Achiziţionarea unei cărţi va deveni poate un act firesc şi nu un efort bine calculat“. În cazul bestsellerurilor, preţurile româneşti se „occidentalizează“.
Dacă, în România, ultimul volum al seriei „Harry Potter“, „Talismanele morţii“, are preţul de aproximativ 16 euro, în Franţa acesta este 26,5 euro, în Italia - 15 euro, în SUA - 34 de dolari (22 de euro), iar în Marea Britanie este 15 lire (19,5 euro).
Prin urmare, preţul variază foarte mult, cel românesc plasându-se la limita inferioară“, arată Adriana Savu. Diferenţa nu e foarte semnificativă, în condiţiile în care salariul mediu din Franţa este de 2.000 de euro. În jur de 16 euro costă şi „Versetele Satanice“, de Salman Rushdie, lansată recent de Polirom şi vândută în 35.000 de exemplare, ceea ce confirmă trendul ascendent al pieţei. 15.000 de titluri anual Editorii evită riscul unor tiraje mari, „fără acoperire“, aşa că preferă titluri variate, în tiraje mici, de circa 2.500- 3.000 de exemplare. În lipsa unor statistici, singurul reper credibil rămâne Depozitul Legal al Bibliotecii Naţionale, locul în care editurile sunt obligate să depună un exemplar din fiecare volum.
Până pe 4 martie 2008, aici au fost înregistrate 11.984 de titluri editate anul trecut. Iar numărătoarea nu s-a încheiat încă. „Din analiza anilor precedenţi rezultă o medie de 15.000 de titluri depuse pentru fiecare an editorial, dintr-un total de 18.550 pe 2006 şi 21.167 pe 2007 titluri anunţate“, explică Maria Răducu, coordonatorul Agenţiei Naţionale pentru Depozit Legal. 753 de edituri active Potrivit aceleiaşi surse, în România există pe hârtie 5.063 de edituri, din care doar 753 au fost active anul trecut, adică au publicat mai mult de 10 titluri. Dintre acestea, 20-25 sunt jucătorii principali pe piaţă, prin produsele oferite şi prin cifra de afaceri.
În capul listei stau Polirom, cu 580 de cărţi editate anul trecut, din care 70% sunt titluri noi, şi Grupul Editorial Corint (format din Corint, Corint Junior, Leda şi Runa), cu 541 de volume. În cazul grupurilor editoriale şi al celor care deţin librării sau societăţi de difuzare, cifra de afaceri iese la final cu mai multe zerouri.