Un sondaj arată că peste o treime (37%) dintre părinţi se aşteaptă să plătească sume uriașe pentru rechizitele tinerilor în noul an școlar. Din cauza prețurilor mari, oamenii cred că și aceste produse vor fi un lux.
Peste o treime (37%) dintre părinţi se aşteaptă să cheltuiască mai mult anul acesta decât în urmă cu un an pe rechizite, se arată în studiul Deloitte back-to-school 2022.
Părinții se tem de creşterea preţurilor (57%), în condiţiile în care mai mult de jumătate (54%) estimează o încetinire a economiei în următoarele şase luni, iar 33% spun că situaţia lor financiară s-a înrăutăţit comparativ cu anul trecut, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2022.
Studiul Deloitte back-to-school 2022, ajuns la cea de-a 15-a ediţie, este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a 1.200 de părinţi din Statele Unite ale Americii cu copii de şcoală.
Cu toate astea, 64% dintre participanţi suspectează comercianţii că majorează artificial preţurile, profitând, astfel, de climatul inflaţionist, dar 77% spun că vor alege alt brand dacă produsele preferate vor avea prețuri prea piperate, 63% se aşteaptă la epuizarea stocurilor în sezonul de cumpărături pentru şcoală, din cauza dificultăţilor din lanţurile de aprovizionare.
Bugetul alocat în acest scop va urca, anul acesta, cu 8%, până la echivalentul a 661 de dolari/copil, în medie.
Produsele școlare de care nu mai au nevoie elevii
Pe de altă parte, produsele bazate pe tehnologie nu mai sunt căutate, mai ales de când restricțiile au fost eliminate. Cheltuielile cu astfel de produse vor scădea cu 8% anul acesta, după creşterea de 37% din 2021, iar rechizitele tradiţionale vor înregistra o creştere de 14%, faţă de avansul modic de 2% de anul trecut.
"Creşterea preţurilor şi, implicit, a costului vieţii reprezintă principala îngrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeană, inflaţia este cea mai mare preocupare a populaţiei în 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi în Estonia (71%), Cehia (70%) şi Lituania (69%). Şi românii pun pe primul loc dificultăţile legate de scumpiri, în condiţiile în care cheltuielile lor de consum reprezintă peste 60% din total, iar inflaţia anuală, care a ajuns la 15% în vara acestui an, îşi va pune amprenta, cu siguranţă, şi asupra cheltuielilor generate de începerea şcolii", a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
Referitor la modalitatea preferată de achiziţionare a produselor destinate şcolii, studiul evidenţiază revenirea treptată a consumatorilor către magazinele fizice, cu 49% dintre opţiuni, în creştere de la 43% în 2021, în timp ce comercianţii online atrag 35% dintre cumpărători, faţă de 39% anul trecut, potrivit Ziare.