Prețurile tuturor băuturilor vor crește în perioada următoare. Aceste majorări vor intra în vigoare începând cu ziua de 30 noiembrie, potrivit noilor reglementări.
După acea dată, prețul majorat va afecta aproape toate dintre băuturi, crescând cu 50 de bani. Este o creștere semnificativă atunci când facem o medie. De asemenea, începând cu 30 noiembrie, va fi implementată și obligația sistemului de garanție-returnare.
Prețuri mai mari pentru toate tipurile de băuturi
Această regulă se aplică pentru băuturile comercializate în recipiente de sticlă, PET sau doze metalice. Ea afectează în esență toate ambalajele care conțin apă, băuturi răcoritoare, bere, vin sau băuturi alcoolice.
Sistemul se extinde la ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu capacități cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv. Pentru a fi ușor de identificat, produsele care vor fi incluse în acest sistem vor purta un logo specific.
Din data de 30 noiembrie, România va impune obligatoriu sistemul garanție-returnare. Astfel că, la achiziționarea oricărei băuturi îmbuteliate cumpărătorii vor plăti un cost adițional de 0,50 lei.
Acești bani vor putea fi recuperați ulterior. Atunci când ambalajul este returnat în unul dintre centrele special amenajate de comercianți în acest scop.
„Orice producători și comercianți de băuturi răcoritoare, vinuri spirtoase, ape minerale, bere, cidru, începând cu 30 noiembrie, nu își vor mai putea desfășura activitatea dacă nu sunt înscriși pe platforma Returosgr.ro.
Magazinele au obligația de a organiza puncte de colectare, mai puțin magazinele sub 200 metri pătraţi care pot organiza aceste puncte împreună cu alte magazine, cu autoritățile locale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară”, a declarat la radio România Actualități Anca Marinescu, reprezentanta compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A, compania care se ocupă de implementarea sistemului.
O altă modificare importantă este că sticla adusă pentru reciclare trebuie să prezinte eticheta intactă. Asta dacă vreți să primiți contravaloarea garanției.
Marile magazine s-au pregătit deja de noile reguli
După ce ambalajul a fost golit, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare puse la dispoziție de comercianți.
În principiu, în orice magazin din România cu o suprafață de peste 200 de metri pătrați. Asta deoarece locațiile mai mici, cum ar fi chioșcurile sau buticurile, nu au capacitatea de a organiza astfel de puncte de colectare.
Ca recompensă pentru ambalajul gol, consumatorul va primi imediat înapoi valoarea garanției plătite inițial. Fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar și în cazul în care produsul respectiv nu a fost achiziționat din acea locație.
Marile lanțuri de magazine au pus deja în aplicare acest sistem.
Un exemplu în acest sens este Kaufland, unde PET-urile, sticlele și dozele pot fi aduse și depuse într-un spațiu special dedicat, fără necesitatea interacțiunii directe cu personalul.
În plus, toate parcările Kaufland au fost deja echipate cu automate de reciclare pentru ușurința clienților.
Acesta este un efort inițiat de către comerciant, care recompensează clienții cu un voucher de 10% reducere suplimentară pentru articolele marcate cu simbolul „Reciclezi și salvezi”.
Pentru fiecare cinci recipiente, PET-uri, sticle sau doze de aluminiu, aduse și depuse în centrele de colectare selectivă din parcările magazinelor, clienții primesc acest voucher special, potrivit rețeteșivedete.ro.