Presa americană: România își retrage flota de avioane MiG-21, o moștenire din epoca sovietică

Presa americană: România își retrage flota de avioane MiG-21, o moștenire din epoca sovietică Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Luni, România și-a retras oficial flota de avioane MiG-21 – o moștenire din epoca sovietică – deoarece țara membră a NATO, învecinată cu Ucraina, își propune să își modernizeze forțele armate.

România folosește acum o escadrilă de 17 avioane de luptă F-16 cumpărate recent din Portugalia și a semnat un contract cu Norvegia, în noiembrie, pentru cumpărarea a 32 de avioane F-16 second hand, scrie publicația americană The Defense Post.

La o ceremonie de luni, avioanele MiG-21 LanceR au efectuat ultimele lor zboruri.

România avea 400 de avioane MiG-21 pe vremea lui Ceaușescu

În timpul regimului comunist, România avea în jur de 400 de avioane MiG-21. Numărul actual este confidențial, dar estimările neoficiale spun că acum se ridică la aproximativ 25.

Ne puteți urmări și pe Google News

Avioanele retrase vor fi depozitate la baza aeriană Bacău din nord-estul României.

„Era timpul să trecem la ceva mai bun și să fim la același nivel cu restul lumii”, a declarat pentru AFP pilotul român Adrian Trifa, în vârstă de 37 de ani, înaintea ceremoniei de la baza aeriană Borcea, din sud-est.

Trifa nu se va antrena să zboare cu avioanele mai moderne, deoarece este „bătrân” – vârsta pentru a începe antrenamentul pentru avioanele F-16 este de sub 35 de ani, spune el.

În luna mai a anului trecut, România a declarat că își va folosi flota de MiG-21 LanceR încă un an pentru misiuni de poliție aeriană și instruire de zbor, la doar o lună după ce decisese să le țină la sol în urma unei serii de probleme.

Din 1991 până în 2022, au avut loc „30 de incidente aviatice care au dus la distrugerea unor avioane MiG-21”, potrivit Ministerului Apărării.

Avioanele vechi au provocat victime omenești

În martie 2022, un MiG-21 a dispărut de pe radar în timp ce patrula în apropierea Mării Negre. Ulterior s-a descoperit că s-a prăbușit, iar pilotul a murit.

NATO și-a consolidat flancul estic în urma invaziei ruse în Ucraina, inclusiv prin furnizarea de întăriri și echipamente de trupe în România.

Luna trecută, Consiliul Suprem de Apărare a Țării a declarat că (România) își propune să cumpere cea mai recentă generație de avioane de luptă americane F-35, dar probabil că va dura ani de zile pentru ca achiziția să avanseze.

Generalul în retragere Ștefan Dănilă, fost șef al al Statului Major General și fost pilot pe MiG-21 LanceR, a spus că trecerea la avioane mai avansate ar fi trebuit să aibă loc „cu cel puțin zece ani în urmă”.

„(Această trecere) se face târziu, foarte târziu”, a spus Dănilă, adăugând că unele dintre aeronavele pensionate mai au câteva ore de zbor de efectuat și ar putea fi vândute altor state, pentru a fi folosite la exerciții militare.

Ucraina nu și-a exprimat interesul pentru aceste aeronave”, a adăugat el. (Traducerea: Cristina Zaharia/Rador)