Premiul Nobel în Fizică 2012 - fizica cuantică a învins!

A fost decernat premiul Nobel pentru fizică pentru 2012. Un francez şi un american au primit prestigiosul premiu pentru activitatea lor în experimente de mecanică cuantică.

După cum am anticipat în articolul de ieri din Evenimentul zilei bosonul Higgs mai trebuie să aştepte. Premiul Nobel a fost dat pentru mecanică cuantică!

Francezul Serge Haroche, College de France şi Ecole Normale Superiore, Paris, Franţa, şi americanul David J. Wineland, National Institute of Standards and Technology (NIST) şi University of Colorado Boulder, CO, USA au fost anunţaţi ca fiind laureaţii acestui prestigios premiu pentru dezvoltarea unor noi metode revoluţionare care permit măsurătoarea şi manipularea sistemelor cuantice individuale. Cei doi laureaţi lucrează de ani de zile în optrica cuantică şi în fizică particulelor elementare - interacţia luminii cu materia.

Studiile efectuate de cei doi cercetători ar putea duce la dezvoltarea computerelor cuantice sau a altor tehnologii care se bazează pe fenomene cuantice.

Tot din studiile lor a rezultat cel mai precis ceas, care ar putea defini un nou standard în măsurătoarea timpului - cu o precizia de sute de ori mai bună ca cea a ceasurilor cu cesiu. Cine sunt câştigătorii premiul Nobel pentru fizică pentru 2012 Serge Haroche s-a născut în 1944 la Casablanca, Maroc. El a obţinut doctoratul în 1971 la Universitatea pariziană Pierre şi Marie Curie. David J. Wineland s-a născut în 1944 în Milwaukee, SUA, iar din 1970 este doctor în fizică la Harvard University. Cei doi îşi vor împărţi în mod egal premiul în valoare de 930.000 de euro.

Premiul Nobel pentru Fizică pe anul 2011 a fost atribuit cercetătorilor Saul Perlmutter, Brian Schmidt şi Adam Riess, pentru descoperirea faptului că Universul este în expansiune accelerată, prin observarea supernovelor îndepărtate.

Americanul Saul Perlmutter de la Laboratorul Naţuional Lawrence Berkeley este şi profesor la Universitatea California. El a primit premiul Nobel pentru studiul "The Supernova Cosmology Project". Ceilalţi doi laureaţi, australianul Brian P. Schmidt de la Universitatea Naţională din Australia şi americanul Adam G. Reiss de la Universitatea John Hopkins, au primit premiul pentru studiul supernovelor în cadrul proiectului "High-z Supernova Search".

În anul 2010 doi cercetători de origine rusă, Andre Geim şi Kostantin Novoselov, au fost recompensaţi cu Premiul Nobel pentru Fizică pentru "lucrările lor revoluţionare asupra grafenei bidimensionale",care este o formă a carbonului.

În acest an, în contextul crizei economice, Fundaţia Nobel a diminuat cu 20% valoarea premiilor, fixând-o la 8 milioane de coroane suedeze (930.940 de euro), faţă de 10 milioane de coroane cu începere din 2001. Fiecare premiu constă într-o medalie, o diplomă personală şi o recompensă financiară.

Premiul Nobel pentru Fizică este cel de-al doilea oferit în cadrul săptămânii Nobel şi va fi urmat de premiile pentru, Chimie, Literatură, Pace şi Economie. Primele premii Nobel pentru domeniile din ştiinţă, dar şi cele pentru literatură şi pace au fost oferite în 1901, în conformitate cu dorinţa testamentară a inventatorului dinamitei, Alfred Nobel.

Pentru mai multe informaţii: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2012/press.html

• Vom reveni cu detalii despre importanţa activităţii lor şi a rezultatelor obţinute.

Articol scris de Cătălina Oana Curceanu, prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, Laboratori Nazionali di Frascati, Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Roma, Italia) şi colaborator al Scientia.ro