Premierul Suediei, Ulf Kristersson, a solicitat oficial ca vrachierul chinez Yi Peng 3, suspectat de implicare în secționarea a două cabluri de telecomunicații submarine, să intre în apele teritoriale suedeze pentru a facilita investigațiile. Incidentul, considerat un posibil act de sabotaj, a avut loc în apele Suediei la Marea Baltică pe 17 și 18 noiembrie, ridicând tensiuni în regiune.
Solicitare fără acuzații directe de sabotaj
Într-o conferință de presă, Kristersson a subliniat că nu se fac acuzații directe de sabotaj împotriva navei sau a Chinei. „Este doar dorința Suediei ca nava să coopereze și să intre în apele noastre teritoriale, pentru a înțelege mai bine ce s-a întâmplat”, a declarat premierul.
Nava a rămas ancorată în Strâmtoarea Kattegat, între Suedia și Danemarca, de aproape o săptămână, ceea ce a generat suspiciuni suplimentare, scrie Reuters.
Contextul incidentului
Yi Peng 3, construită în 2001, a navigat în apropierea cablurilor secționate, potrivit unor platforme de urmărire a navelor. Totuși, nu există dovezi clare care să indice implicarea directă a navei în sabotaj.
Secționarea cablurilor a avut loc într-un context de tensiuni regionale accentuate, alimentate de războiul din Ucraina. Liderii din zonă nu exclud posibilitatea unui „atac hibrid”, o strategie atribuită frecvent Rusiei pentru destabilizarea infrastructurii critice.
Kremlinul a respins acuzațiile, catalogându-le drept „absurde” și „rizibile”.
Investigația continuă
Autoritățile suedeze își intensifică eforturile pentru a clarifica circumstanțele incidentului. Solicitarea ca vrachierul să intre în apele teritoriale suedeze urmărește să faciliteze accesul la informații suplimentare și să elimine incertitudinile legate de implicarea sa.
Ancheta rămâne deschisă, fără concluzii definitive.