Șoferii români vor putea încheia asigurări de tip RCA cu companii de ultimă generație din Germania sau Franța. Polițele de tip insurtech devin din ce în ce mai căutate, la nivel mondial, iar România reprezintă o piață atractivă. Pentru cei mai puțin familiarizați cu termenul, „Insurtech” se referă la utilizarea inovațiilor tehnologice în industria de asigurări.
Piața asigurărilor de tip insurtech cunoaște o dezvoltare fără precedent la nivel mondial, iar România este o țintă pe care companiile de profil o au în vedere. Asigurătorii care operează cu acest tip de polițe vând direct din afara României și sunt caracterizați printr-o flexibilitate mai mare, printr-o structură suplă și prin planuri de dezvoltare rapidă. Acest lucru se datorează aplicării inovațiilor tehnologice în industria de asigurări.
Firmele de asigurări insurtech sunt caracterizate printr-o flexibilitate decizională și o capacitate de adaptare foarte ridicate. Acestea au costuri reduse deoarece lucrează, în general, cu un număr mic de angajați, încercând să externalizeze funcțiile importante, precum vânzările sau daunele.
O altă particularitate a acestor firme de asigurări este că pot activa, concomitent, în mai multe țări. În Europa, o fac în baza așa numitului pașaport european, care permite să-și vândă produsele în orice stat UE, cu condiția notificării autorității locale de supraveghere.
Ce reprezintă polițele Insurtech
Insurtech reprezintă o combinație dintre asigurare și tehnologie. Companiile care operează cu acest tip de polițe promovează oferte ultra-personalizate prin folosirea unor informațiilor bazate pe comportamentul de consum al clientilor.
Spre deosebire de asigurările clasice, care folosesc tabele actuariale pentru a atribui solicitanților o anumita categorie de risc, insurtech se bazează pe tehnologia digitală. Comportamentul și stilul de viață al clientului este stabilit pe baza datelor dinamice culese de la diferite dispozitive electronice, pe care acesta le poate furniza.
De exemplu, din informațiile colectate de la GPS-ul masinii poate fi stabilit stilul de condus al unui client, iar din datele culese de pe gadgeturile electronice, precum ceasurile sau brățările inteligente se pot trage concluzii despre stilul de viata sau starea de sanatate a unei persoane. Tehnologia vine în sprijinul companiilor de asigurari care pot găsi combinația potrivită pentru a-și acoperi riscurile și pentru a formula oferte competitive.
Firmele sunt interesate piața RCA din România
În România activează, în prezent, o singură societate de asigurări care se definește ca insurtech, Hellas Direct (HD Insurance). Înregistrată în Cipru, compania are o sucursală direct în țara noastră. În contextul falimentului Euroins, Hellas Direct a început să acumuleze o cotă de piață 2-3% din totalul polițelor RCA. Hellas Direct vinde în Grecia exclusiv online, dar în România o face prin intermediul unor brokeri de rețea, care vând fizic, prin agenți. Situația este similară și în cazul acoperirii daunelor care în Grecia este digitalizată total.
Urmează, însă o altă lansare pe piața acestui tip de asigurări. Este vorba de Eazy Asigurări, societate înregistrată și supravegheată din România care a anunțat că va avea o activitate de tip insurtech.
Un alt jucător insurtech interesat de piața RCA din România este Wakam, din Franța. Compania nu are, deocamdată, licența pentru polițe de asigurări RCA, dar este pec ale să o obțină în țara de origine. Societatea a anunțat, în raportul pe 2022, că este interesată și de România.
Wefox, din Germania, este o companie interesată de România și ar fi trebuit să se lanseze pe piață înă din 2022. Asigurătorul este în discuții avansate inclusiv cu unul dintre intermediarii locali. Wefox a avut o evoluție spectaculoasă, bazându-se pe vânzarea de RCA în Germania și pe asigurări pentru incapacitate de muncă pe termen scurt, în Elveția, conform economedia.ro.