Precedentul Hastings. A fost Condrea asasinat cibernetic? | Dosarul Hexi Pharma
- Adrian Pătrușcă
- 26 mai 2016, 00:00
Posibilitatea piratării și preluării de la distanță a controlului unei mașini este confirmată atât de oameni de știință cât și de experți din serviciile secrete
În zorii zilei de 18 iunie 2013, un Mercedes Coupe C250 nou-nouț rula moderat pe Highland Avenue din Holywood, când a accelerat brusc, a slalomat, a executat câteva sărituri, după care s-a oprit într-un palmier, a izbucnit în flăcări, iar motorul i-a fost proiectat la circa 70 de metri. O martoră oculară a relatat că multă vreme nimeni nu s-a putut apropia de mașină, pentru exploda într-una. În simulările de ciocniri frontale, un C250 Coupe din 2013 nu explodează, nici nu își proiectează motorul la distanță.
FOTO;Michael Hastings
La bordul mașinii se afla Michael Hastings, de 33 de ani, ziarist de investigații la Rolling Stone. Acesta devenise celebru pentru un articol din 2010, „The Runaway General” („Generalul dezertor”), unde făcea dezvăluiri senzaționale despre Gen. Stanley McChrystal, comandantul trupelor NATO din Afganistan, despre strategia sa falimentară și ironiile sale la adresa administrației Obama. Generalul McChrystal a fost forțat să demisioneze. Hastings a fost și un critic virulent al politicilor de supraveghere a cetățenilor de către serviciile secrete. El vorbea despre un „război împotriva presei” dus de administrația Obama. Ultimul său articol, publicat cu câteva zile înainte de moarte, pe 7 iunie, se intitula „De ce Democraților le place să-i spioneze pe americani?” De asemenea, el lucra la un articol despre acțiunea în justiție a lui Jill Kelley, care îl acuza de hărțuire sexuală pe directorul CIA, David Petraeus, care a dus la demisia acestuia. Cu doar câteva ore înainte de moartea sa, la ora 01.00 noaptea, le-a trimis colegilor din redacție un e-mail, în care îi anunța că FBI le ia declarații prietenilor și că „trebuie să se dea la fund pentru o perioadă”. La ora 4.20, avea loc „accidentul”.
FOTO;Richard Clarke
„Este relativ ușor să pătrunzi în sistemul de control al unei mașini”
Moartea lui Michael Hastings a iscat o furtună în presă, existând numeroase voci care au susținut ipoteza unui crime. Varianta cea mai spectaculoasă a fost cea a asasinatului cibernetic. O vâlvă uriașă a stârnit declarația lui Richard Clarke, fost șef al Contraterorismului american în administrațiile Clinton și George W. Bush. Acesta a declarat pentru Huffington Post că moartea lui Hastings „seamănă cu un atac cibernetic asupra mașinii”. Clarke a adăugat: „Sunt toate motivele să credem că serviciile secrete ale marilor puteri - inclusiv Statele Unite - știu cum să preia de la distanță controlul unei mașini.” Expertul a continuat: „Cercetările mai multor universități au demonstrat că este relativ ușor să pătrunzi în sistemul de control al unei mașini și să faci lucruri cum ar fi să accelerezi, când șoferul vrea să frâneze, să frânezi când șoferul nu dorește asta, sau să provoci deschiderea airbag- urilor”.
O rază de 1000 de mile
La rândul său, Stefan Savage, profesor de informatică la Universitatea San Diego, a declarat că orice computer de mașină modernă, indiferent de fabricant, poate fi piratat. În ceea ce privește raza de acțiune, Savage a afirmat: „Am descoperit vulnerabilități și la o distanță de 1000 de mile”.
Incendiul a distrus mașina lui Hastings într-o asemenea măsură, încât Institutul Medico- Legal din Los Angeles a avut nevoie de două zile pentru a-l identifica pe ziarist.
Dar focul a distrus și toată aparatura de la bord. Însă Richard Clarke a precizat că un atac cibernetic nu ar fi putut fi detectat nici dacă computerele mașinii nu s-ar fi topit.