Porturile ţărilor UE se închid pentru navele ruseşti

Porturile ţărilor UE se închid pentru navele ruseşti Sursa: Nikolay Tsuguliev | Dreamstime.com

Ţările membre ale Uniunii Europene pun în aplicare, una după alta, decizia privind interzicerea acostării navelor ruseşti în porturile lor. Excepţie fac doar navele care transportă produse foarte importante, în primul rând petrol şi gaze naturale.

La data de 5 aprilie, Uniunea Europeană a anunţat al 5-lea pachet de sancţiuni împotriva Rusiei din cauza războiului declanşat în Ucraina. În acest cadru, s-a hotărât interzicerea acostării în porturile ţărilor membre ale Uniunii Europene a navelor ce aparţin Rusiei sau operează pentru această ţară. Directiva privind această decizie a fost publicată în data de 8 aprilie.

În ultimele zile, ţările membre au început să-şi închidă, una după alta, porturile pentru navele ruseşti. Interdicţia este valabilă pentru toate navele "aflate sub pavilion rusesc", inclusiv iahturi şi ambarcaţiuni de agrement. De asemenea, interdicţia este valabilă şi pentru navele care după data de 24 februarie, când armata rusă a atacat Ucraina, și-au schimbat pavilionul rus în pavilionul altui stat.

Astfel că, până în prezent Bulgaria, România, Estonia, Belgia şi Italia au pus în aplicare Directiva UE începând cu data de 16 aprilie, ora 00. Iar Grecia, a reţinut un petrolier rusesc în largul insulei Evia.

Ne puteți urmări și pe Google News

Unanimitate în aplicarea Directivei

Din Uniunea Europeană fac parte 22 de ţări cu ieşire la mare. Gestionarea paşilor ce trebuie făcuţi pentru aplicarea Directivei aparţine fiecărei ţări membre. Organizaţia Porturilor Maritime Europene (ESPO) cu sediul la Bruxelles a cerut, printr-un comunicat remis la 12 aprilie, ca Uniunea Europeană să manifeste deschidere, precum şi unanimitate din partea ţărilor membre în ceea ce priveşte aplicarea Directivei UE.

Rusia a tras cu muniție reală în Marea Neagră

sursă: arhivă

EPSO a precizat că armonizarea în transpunerea în practică a Directivei de către ţările membre este mai importantă decât "alegerea portului" de către navele ruseşti şi a cerut Agenției Europene pentru Siguranță Maritimă să transmită o listă clară cu navele care nu vor putea acosta în porturile ţărilor membre UE pentru a nu se întrerupe lanţul aprovizionării.

Excepţiile

Există şi o serie de excepţii de la sancţiunile asupra navelor stabilite de Uniunea Europeană. Conform acestora, orice navă rusească care a acostat în port înainte de această decizie va putea părăsi portul. Cea mai importantă excepţie se referă la navele care transportă petrol şi gaze naturale. Pentru că în fruntea produselor pe care ţările UE le importă din Rusia se găsesc cele din domeniul energiei. Cea mai mare dificultate cu care se confruntă Uniunea Europeană, legat de războiul din Ucraina, este eliminarea dependenţei de energia rusă.

Alte excepţii se referă la navele care transportă ajutoare umanitare, cele care sunt încărcate cu produse farmaceutice, medicale, agricole şi alimente, inclusiv grâu şi îngrăşăminte chimice, combustibil nuclear obligatoriu necesar pentru funcţionarea capacităţilor nucleare civile, precum şi alte produse.

De asemenea, pentru că interdicţia impusă importului de cărbune din Rusia, sancţiune cuprinsă în al 5-lea pachet, va intra efectiv în vigoare la 10 august, până atunci va fi posibilă achiziţionarea, importul şi transportul cărbunelui şi al combustibililor fosili solizi de către ţările membre ale Uniunii Europene, potrivit Cumhuriyet. (RADOR)