Cu 8,4 miliarde de euro, portul Constanţa ar fi avut o infrastructură pe care Rotterdamul ar fi invidiat-o; porturile dunărene ar fi făcut să plălească portul Duisburg (cel mai mare port fluvial din Europa, cu un trafic mai mare decât al portului Constanţa) iar 1050 de kilometri de Dunăre ar fi fost navigabili 365 de zile pe an. În schimb, autorităţile şi mult-prea luminaţii consultanţi consideră că e mai eficient să-i cheltuim pentru a construi 50 (cincizeci) de kilometri de autostradă. Greu pot digera o asemenea aberaţie” scrie Costel Mitu în ultimul număr din „Marea Noastră”, revista Ligii Navale Române, fondată de scriitorul Jean Bart.

Înfuriat pe bună dreptate, Costel Mitu arată că traficul maritim reprezintă 85% din traficul mondial, pe când cel rutier se zbate în jurul a 10%. Reacţia inginerului şi jurnalistului Costel Mitu este cu atât mai binevenită cu cât recent autorităţile vor să plătească o sumă uriaşă pentru un „master plan” al portului Constanţa pe care acesta îl desfiinţează numindu-l „carte de colorat”!

Nu întâmplător m-am oprit la articolul din „Marea Noastră”, o excelentă revistă de istorie, dar şi de actualitate navală coordonată de Laurenţiu şi Adriana Mironescu. E păcat că noi, românii, nu avem acea vocaţie maritimă de care vorbea Jean Bart. Nu avem chemare spre navigaţie. Nu înţelegem Marea! Poate psihologic, la nivel de popor, ne place să simţim pământul sub picioare! Să fie vorba de lipsa unei nebunii, de lipsa gustului spre aventură?

Nu ştiu! Ştiu doar că avem un port fabulos de care ne batem jos. Admirăm marea doar vara, calcanul, stavridul…În rest stăm neputincioşi.

Vine 1 mai şi se va deschide sezonul la mare. Atât. Marea Neagră nu este de folos decât în cadrul estival. Am ajuns o ţară cu ieşire la mare! Important este să avem autostrăzi spre Valea Prahovei!

PS. Ar trebui remarcat că şi după fix 74 de ani, cazematele de pe litoral arată mai bine decât drumurile sau construcţiile postrevoluţionare! Pe vremea aceea, comisionul aparţinea Neamului Românesc.

Te-ar putea interesa și: