Presa britanică a adus în discuție Portul Constanța, pe unde Ucraina ar putea să-și exporte cerealele, însă, potrivit publicației The Guardian, acest lucru ar fi foarte complicat din cauza corupției.
În condițiile în care Rusia blochează porturile estice ale Ucrainei, o rută alternativă către vest este posibilă, dar se confruntă cu probleme serioase, şi anume Portul Constanţa. După ce nu a reușit să cucerească Ucraina prin mijloace convenționale, Rusia a încercat un război energetic, iar acum a lansat un război alimentar.
Planul de a exporta cereale din Ucraina prin porturile dunărene şi prin Portul Constanţa, după ce Rusia a ieşit din acordul de la Marea Neagră, este singura cale ce ar avea sens din punct de vedere economic, însă nu este o soluţie uşoară, scrie publicația britanică The Guardian.
Transportatorii români dau vina pe haosul din Portul Constanţa
Transportatorii români spun însă că, de fapt, haosul este problema Portului Constanța și faptul că administrația portuară a refuzat să instaleze o platformă de digitalizare a întregului flux din port, sistem care ar fi eliminat și șpăgile.
Dincolo de mine şi loviturile cu drone pe care le riscă transporturile, crima organizată şi corupţia din România sunt piedici în calea eliminării unor dificultăți logistice, se arată în analiză.
„Pe lângă considerentele de securitate, există constrângeri privind capacitatea. Delta Dunării este aglomerată, iar unele canale sunt atât de înguste că navele pot trece doar într-o direcție la un moment dat.
Pe canale trec doar nave mici și convoaie de șlepuri. Există, de asemenea, o lipsă de nave și echipaje, barje vechi ruginite fiind puse în funcțiune şi coordonate de pensionari.
Remorcherele și ambarcațiunile cu împingător sunt operate în România de un mic cartel, iar firmelor străine le-a fost greu să intre pe piață”, scrie publicaţia britanică
Portul Constanţa. Sursa foto: Facebook
Portul Constanţa ar putea fi extins destul de repede
Există spații deschise și este o zonă de lucru sigură, și există potențialul de a monta silozuri și conexiuni feroviare. De asemenea, există discuții între UE și București privind extinderea portului, dar Constanța are o problemă de crimă organizată, a spus investitorul, calificând procesul de extindere drept „lent și corupt“, scrie The Guardian.
„Există, de asemenea, o lipsă de nave și echipaje, barje vechi, ruginite fiind puse în funcțiune, împreună cu piloți fluviali pensionați. Remorcherele și ambarcațiunile cu împingător sunt operate în România de un mic cartel, iar firmelor străine le-a fost greu să intre pe piață“, mai arată cotidianul britanic referitor la puținele barje care mai circulă pe Dunăre pe sectorul ucrainean de frica dronelor sinucigașe.
Alții susțin că atunci când Rusia tratează alimentele ca pe o armă de război, Ucraina, Occidentul și populația înfometată a lumii vor pierde dacă așteaptă ca piața să rezolve criza rezultată.
„Ideea ar fi de a permite pieței să funcționeze, ceea ce nu este atunci când un jucător armonizează și distruge o parte a sistemului. Se aplică același raționament general pe care l-am luat pentru a face față energiei și crizei cu care ne-am confruntat ca urmare a războiului și îl aplicăm cerealelor și altor alimente”, a declarat Fiona Hill, fost director senior pentru afaceri europene și ruse la Consiliul de securitate națională al SUA, relatează theguardian.com.
Cum răspund autoritățile române
Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a declarat pentru „Adevărul” că problema Portului Constanța este alta.
„Timpii de așteptare pentru camioane sunt foarte mari. Sunt cozi de kilometri la intrarea în port. Practic, nu ai habar când poți intra, când vei fi descărcat, când faci formalitățile.
Repet, nu există o estimare reală a acestor timpi. Și asta pentru că Portul Constanța nu este digitalizat. Totul vine cu pierderi operaționale foarte mari pentru transportatori”.
Președintele FORT mai spune că a oferit și o soluție pentru problema asta şi anume: Am oferit cu titlu gratuit, la cheie, o platformă de digitalizare a întregului flux din port.
„Și anul trecut am avut probleme similare cu procesarea în Portul Constanța. Sigur, nu de același calibru ca acum, dar au fost. Am oferit cu titlu gratuit, la cheie, o platformă de digitalizare a întregului flux din port.
Și vorbim aici de la accesul rutier în port, la coordonarea traficului navelor, trenurilor și platformelor rutiere în incintă și chiar urmărirea mărfii în timp real.
La această platformă trebuiau conectați absolut toți operatorii din port, Vama și ANAF-ul. Deci, în orice moment știai unde se află o marfă, cina a adus-o, cine o ridică, absolut tot.
Până și documentele erau eliberate electronic. Repet, sistemul era oferit cu titlu gratuit, intenția noastră fiind să ne facem munca mai ușoară, să scăpam de timpii de așteptare enormi. Încasa și portul mai mult pentru că procesa mai mult.
Cu toate astea, propunerea noastră nu a fost acceptată, conducerea portului motivând că este în curs de a achiziționa un astfel de sistem digital și că în prima fază acesta va coordona accesul rutier în Portul Constanța.
Minunea nu s-a arătat nici până acum, iar cozile de kilometri sunt aceleași sau chiar cresc“, a subliniat președintele FORT.