Profesorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății, susține că toate regulile care vor fi implementate trebuie să țină cont de evaluări punctuale, deoarece fiecare școală are o situație diferită.

Pe de altă parte, trebuie avut în vedere că situația pandemică este de durată, iar copiii nu pot fi transformați în niște „cititori de tablete”, ci trebuie să interacționeze.

„Trebuie măsuri flexibile, nu există două şcoli la fel. Riscul epidemiologic nu e similar. Am şcoli unde am 15 elevi într-o clasă, am şcoli unde am 40 de elevi într-o clasă. Deci fiecare şcoală ar trebui să poată să îşi organizeze un program de învăţământ care să fie corelat cu posibilităţile şi cu evaluarea de riscuri din şcoala respectivă. Ar trebui să le dăm două- trei-patru variante, iar una dintre ele să fie adoptată de o anumită şcoală”, a explicat Prof. Rafila Digi24.

Acesta a arătat cum ar vedea derularea cursurilor în școală: „Cred că o clasă fizică ar trebui să aibă 15 elevi. Băncile sau mesele la care sunt aşezaţi aceşti elevi ar trebui să fie undeva la 1,5 metri una de cealaltă. Adică copiii să fie la această distanță unul de celălalt, că mai există și dimensiunea băncii.

Cred că este important să limităm, cât este posibil, interacţiunea copiilor din clase diferite, pentru că dacă apare într-o clasă un caz, să nu mai avem niciun fel de problemă. Pot să iasă din clasă, dacă găsim o soluţie de decalare a pauzelor şi lucrul acesta cred că este perfect posibil, să ai la 10 minute interval pauzele, nu este o problemă. Şcolile care au un număr mic de elevi şi pot să respecte aceste condiţii, pot să îşi desfăşoare programul normal fără niciun alt fel de probleme, în afară de igienă, distanţă, mască”.

Mască obligatorie pentru profesori

Profesorul Rafila a precizat că dascălii ar trebui să poarte obligatoriu mască, iar în privința copiilor, se iau în discuție două variante: fie să poarte și ei permanent, fie poate doar în pauze. Totodată, rămâne triajul epidemiologic la intrarea în şcoală, iar unele îşi pot prelungi programul şi pot separa astfel elevii. Rafila a mai spus că varianta de învățământ online trebuie păstrată, dar elevii nu trebuie transformați în „cititori de tablete.

Dincolo de școala la școală, trebuie menținută și varianta de învăţământ online, însă acesta s-ar desfășura alternativ cu prezența fizică la școală, la interval de o săptămână sau pentru 2-3 zile. În orice caz, aceste clase mari cu 30-35-40 de elevi, cu siguranţă nu vor putea funcţiona în această structură”, a subliniat profesorul Rafila.