Populația, îngenuncheată de o nouă nenorocire. Nu s-a mai vazut așa ceva din 1982. Este de-a dreptul tragic

Sursă: Arhivă EVZ

Consumatorii sunt loviți de plin de noul val al scumpirilor. Pe lângă faptul că devine din ce în ce mai scump să consumi în oraș, prețurile de majorează și pentru alimentele din magazine. În ceea ce privește restaurantele, costurile consumației au crescut cu 5,8% în ultimele 12 luni, cea din urmă fiind luna noiembrie, iar asta fără ajustări sezoniere, potrivit Biroului de Statistică al Muncii. Este cea mai mare creștere pe 12 luni din luna ianuarie 1982.

Din păcate, consumatorii care au sperat să limiteze cheltuielile gătind de acasă în loc să iasă în oraș, au parte de vești foarte proaste. Prețurile la alimente au atins niveluri record, depășind cu 6,4 procente cea mai mare scumpire pe 12 luni din luna decembrie 2008. Carnea de vită a înregistrat, de exemplu, cea mai spectaculoasă creștere, de 20,9%.

Prețurile McDonald's, cu 6% mai mari decât în 2020

Scumpirile abrupte arată că restaurantele și producătorii de alimente nu sunt imuni la presiunile asupra lanțului de aprovizionare și a forței de muncă care contribuie la majorarea prețurilor în general. Cu toate acestea, patronii au descoperit că cetățenii sunt dispuși să cheltuiască mai mult.

De fapt, restaurantele au majorat prețurile pe măsură ce propriile costuri la alimente și forța de muncă au crescut, iar până acum, spun ei, consumatorii americani au acceptat scumpirile.

McDonald's (MCD) a declarat în luna octombrie că se așteaptă ca prețurile meniului să fie cu aproximativ 6% mai mari în 2021 față de anul trecut. Creșterea „a fost destul de bine primită de clienți”, a declarat directorul general Chris Kempczinski în timpul unei teleconferințe cu analiștii din luna octombrie.

Chipotle a majorat și ea prețurile în acest an, însă a înregistrat o creștere a vânzărilor în același restaurant.

Lanțul scumpirilor de la producători la consumatori

Dincolo de restaurante, producătorii de alimente și băcăuanii s-au confruntat cu costuri mai mari pentru mărfuri, forță de muncă și transport. Aceste costuri au escaladat și mai mult în ultimele luni, ceea ce i-a determinat pe producători să transfere o parte din ele către clienții lor cu amănuntul - care, la rândul lor, taxează consumatorii.

Producători importanți precum Kraft Heinz (KHC) și Mondelez (MDLZ) au declarat că intenționează să majoreze prețurile pentru clienții lor cu amănuntul la începutul anului 2022.

Toate acestea au permis companiilor să retragă sau să elimine reducerile, deoarece cererea este puternică și nu vor să rămână fără stocurile lor limitate.

Urmează noi majorări de prețuri în ianuarie 2022

În timp ce unele prețuri la alimente au rămas neschimbate sau chiar au scăzut din luna octombrie până în luna noiembrie, alte produse s-au scumpit în această perioadă, potrivit indicelui prețurilor de consum. Prețurile la salată au urcat cu 6,9%, iar fructele proaspete au crescut cu 2,2%, în termeni ajustați sezonier. Portocalele, inclusiv mandarinele, au crescut cu 2,4%.  Produse precum prăjiturile proaspete și gogoșile s-au scumpit cu 3,5%.

Prețurile la carne au continuat, de asemenea, să se majoreze. Prețul cărnii de porc a crescut cu 2,2%, cârnații s-au scumpit cu 2,7%, iar prețul la hot-dog a crescut cu 2,8%. Fripturile, fripturile și coastele de porc s-au scumpit cu 3,7%.

Unele dintre aceste produse ar putea înregistra scumpiri și mai mari. Producătorii de hot-dog, cârnați și hamburgeri au avertizat comercianții cu amănuntul că intenționează să majoreze prețurile pentru unele tipuri de carne congelată și refrigerată în luna ianuarie 2022.

Cea mai mare inflație din ultimii 39 de ani

Scumpirile la alimente fac parte dintr-o tendință de creștere a prețurilor în general. Inflația prețurilor de consum, care include prețurile la benzină și alte categorii, a crescut cu 6,8% în perioada de 12 luni încheiată în noiembrie, potrivit CNN, atingând cel mai ridicat nivel din ultimii 39 de ani.