Reprezentarea satirică a Profetului Mahomed în săptămânalul francez Charlie Hebdo a deschis și o dezbatere separată și complicată în jurul întrebării dacă orice descriere plastică a acestuia, chiar și una pozitivă, este interzisă de islam. Postul britanic BBC a încercat să răspundă acestei întrebări.
Pentru majoritatea musulmanilor este foarte clar – Mohamed sau oricare alți profeți ai islamului nu trebuie reprezentați grafic sub nicio formă. Musulmanii indică în acest sens un vers din Coran în care Abraham, unul din profeți, le spune enoriașilor săi că venerarea idolilor este o greșeală.
Totuși, nu există în Coran nicio mențiune prin care descrierea Profetului Mahomed, sub orice formă, este interzisă, a subliniat Mona Siddiqui, specialistă în studii islamice la Universitatea din Edinburgh. Ideea de a interzice aceste reprezentări își are originea în Hadith - cumulul de izvoare despre viața și înțelepciunea Profetului Mohamed culese în anii care au urmat morții sale.
Siddiqui susține că reprezentarea lui Mahomed – desene și picturi ale artiștilor musulmani – datează din vremea Imperilor Mongol și Otoman. În multe din aceste reprezentări artistice, trăsăturile faciale ale lui Mahomed sunt ascunse, dar specialiștii sunt siguri că este vorba despre Profet. Toate aceste desene și picturi sunt însă manifestări ale devotamentului și nu ale idolatriei.
Și atunci când a devenit reprezentarea Profetului Mahomed interzisă în islam? Multe din imaginile menționate mai sus datează din secolul al XIV-lea și erau destinate unui cerc restrâns de musulmani, spune Christiane Gruber, profesor de artă islamică la Universitatea Michigan. „Erau într-un fel obiecte de lux, existente doar în bibliotecile elitelor”, a explicat ea. Printre aceste se numără și obiecte în miniatură care reprezentau alte personaje din lumea islamică.
Însă, în timp, pe măsură ce tehnica s-a dezvoltat, tipografiile au început să apară iar țări europene au început să colonizeze teritorii musulmane, clericii islamici au ținut să sublinieze diferența dintre religia lor și creștinism, acesta din urmă având drept element central iconografia. Astfel, picturile înfățișându-l pe Mahomed au început să dispară iar regulile cu privire la reprezentarea sa s-au schimbat, adaugă Gruber.
Imamul Qari Asim, de la moscheea Makkah din orașul britanic Leeds, respinge explicațiile profesoarei de la Universitatea Michigan. El susține că reprezentările medievale ale Profetului Mahomed trebuie înțelese în respectivul context. „Înțelepții vremii însiși au condamnat aceste reprezentări. E drept că ele există”, a declarat imamul. El a mai amintit că izvoarele islamice Hadith interzic orice reprezentare a ființelor, deci și a Profetului, și din acest motiv mulți musulmani nu țin niciun fel de fotografii la ei în casă.
Nu se știe însă dacă picturile medievale în care apare Profetul îl reprezintă într-adevăr pe acesta sau pe unul din însoțitorii săi.
Profesorul Hugh Goddard susține și el că schimbările de care a vorbit și Christane Gruber au avut într-adevăr loc pe măsură ce au apărut și diviziunile interconfesionale, precum apariția wahhabismului, forma dominantă a islamului sunit din Arabia Saudită. Goddard spune însă răspicat că reprezentarea lui Mahomed sub forma unei statui sau sub altă formă tridimensională a fost în mod clar interzisă mereu.
Musulmanii șiiți au însă o cu totul altă părere. Hassan Yousefi Eshkavari, fost cleric iranian, aflat în prezent în Germania, susține că imagini ale Profetului Mahomed pot fi găsite în multe locuințe din Iran. „Din punct de vedere religios nu există nicio interdicție. Aceste imagini există și în magazine și în case. Nu sunt văzute drept reprezentări insultătoare, nici din punct de vedere religios, nici cultural”, a subliniat el.
„Coranul nu face nicio referire la acest lucru, dar autoritățile religioase islamice au acceptat unanim că Profetul Mahomed sau alți profeți nu pot înfățișați în desene și picturi pentru că sunt entități infailibile, modele pentru oamenii de rând, și prin urmare nu pot fi reprezentați sub nicio formă care ar putea genera lipsă de respect”, a comentat și doctorul Azzam Tamimi, fost director al unui institut islamic din Marea Britanie.