Duncan McDonald, un poştas din Cardiff, care îşi petrece dimineţile livrând scrisori şi colete, se ocupă de o activitate cu adevărat profitabilă în timpul său liber: le oferă companiilor posibilitatea de a-şi răscumpăra numele pe care el l-a cumpărat chiar de sub nasul lor.

„Victimele“, găsite în anunţuri pe internet

Bărbatul de 43 de ani „scanează“ internetul căutând anunţuri despre firme care intenţionează să-şi schimbe denumirea sau care au în plan fuziuni şi, în câteva ore, a ajuns deja la Registrul Comerţului din capitala Ţării Galilor – Cardiff – şi a înregistrat denumirea pe numele lui.

Procedura îl costă doar 20 de lire sterline, dar atunci când cei care conduc anumite afaceri îşi dau seama că nu au acces la numele pe care şi-l doresc le cere chiar şi 100.000 de lire sterline în schimb. Practica la care apelează McDonald este înrudită cu activitatea „piraţilor electronici“, care cumpără domenii de internet în vederea vânzării lor la preţuri umflate.

De 13 ani pe „piaţă“

Prima tentativă a lui McDonald a avut loc în 1995, când a cerut 100.000 de lire în schimbul denumirii Glaxo-Wellcome, atunci când giganţii din industria farmaceutică Glaxo Laboratories şi Burroughs Wellcome au fuzionat. McDonald a fost obligat în justiţie să renunţe la numele cumpărat.

Locuind în zona săracă Splott a Cardiffului, McDonald este în prezent, cel puţin în scripte, director sau administrator la 45 de companii şi a deţinut alte 166 de titulaturi.
 
După aprecierile avocaţilor din Marea Britanie, McDonald solicită în prezent sume mai mici, de ordinul a circa 1.000 de lire sterline, pentru numele unei companii, însă atacă mai multe firme.

Însă practica de a încolţi companiile ar putea lua sfârşit în curând. Noi reglementări care urmează să intre în vigoare în luna octombrie le vor acorda companiilor dreptul de a face apel în justiţie, dacă pot proba că scopul principal al persoanei care le-a achiziţionat numele a fost de a obţine bani.