Evenimentul Zilei a obţinut în premieră pentru presa din România şi în Exclusivitate, un interviu cu pilotul american Jason Clandenin, căpitan în cadrul US Air Force, care a survolat România din fortăreaţa zburătoare americană nucleară B-52. În plin Război Rece, dacă ar fi primit ordin, bombele nucleare ar fi căzut peste România și ar fi ras de pe fața Pământului câteva orașe importante.
Luna trecută, unul dintre cele mai celebre bombardiere americane strategice, B-52 Stratofortress, a executat o misiune deasupra țării noastre, într-un exercițiu de antrenament aliat, alături de piloții români și avioanele lor de vânătoare F-16.
Dunărea şi terenurile fertile
- Aţi avut timp să admiraţi peisajul românesc în timpul zborului? V-a impresionat ceva anume, atunci când aţi zburat deasupra României?
- Am remarcat, cu siguranță, fluviul Dunărea și ceea ce părea a fi o zonă extraordinară de teren agricol fertil, cu o mulțime de culturi verzi, în zona de operaţii în care am executat misiunea, precum și unele zone care păreau recoltate recent. Per ansamblu, peisajul părea a fi foarte frumos, cu multe de oferit. Ar fi minunat să văd și să experimentez țara de aproape, și să pot da mâna cu prietenii noștri români. Sunt sigur că România are multe de oferit.
Impresionat de colaborarea cu piloţii români
- Recent, de la comanda unui B-52, aţi efectuat o sesiune de antrenament cu piloţii militari români. Ce ne puteți spune despre această experiență?
- În primul rând, a fost o experiență extraordinară de colaborare cu unul dintre aliații noștri NATO. De asemenea, pentru mine a fost o mare onoare să pot prezenta partenerilor noştri români capacitățile de luptă ale USAFE (United States Air Forces in Europe), varianta mărită a USAF (United States Air Force). În puţine cuvinte, a fost o experienţă personală foarte plăcută şi distractivă să pot conduce formațiunea de zbor, precum și o oportunit ate extraordinară de a prezenta aliaţilor noştri puterea de luptă a forțelor aeriene americane. Am avut privilegiul de a fi implicat în toate aspectele legate de pregătirea integrată de luptă, de la planificarea misiunii și coordonarea pe teren, cu o zi înainte cu omologii noștri români, până la executarea efectivă a misiunilor de zbor.
Am fost foarte impresionat de disciplina generală a zborului, de comportamentul în timpul zborului, de abilitățile de pregătire și de abilitățile de zbor pe care le-am observat la prietenii noștri români. De asemenea, am numai cuvinte de laudă în ceea ce priveşte folosirea termenilor specifici NATO, precum și utilizarea excelentă a limbii engleze. Acest lucru a făcut ca integrarea unei formaţiuni multinaţionale să se realizeze extrem de uşor. Piloţii români sunt piloţi de încredere, iar abilităţile lor sunt clar vizibile. Cu siguranță, aștept cu nerăbdare oportunități viitoare de pregătire cu prietenii noștri români și consolidarea reuşitelor actuale.
Motivele de securitate operaționalăşi datele sensibile
- Domnule căpitan Jason Clandenin, este binecunoscut faptul că B-52 Stratofortress este un bombardier strategic cu reacţie. Ne puteți oferi mai multe informații despre această aeronavă legendară?
- B-52 este un bombardier greu, cu rază lungă de acțiune, care poate efectua o varietate de misiuni. Bombardierul este capabil să zboare la viteze subsonice ridicate, la altitudini de până la 50.000 de picioare (1 5.166,6 metri). Poate transporta arme nucleare sau arme convenţionale ghidate, având, de as emenea, o capacitate de navigație de precizie înaltă, pe distanţe extrem de lungi.
- B-52 este cunoscut pentru faptul că transportă o mare încărcătură nucleară. Câte bombe poate transporta B-52? Care este capacitatea de transport a armamentului (nuclear și / sau convențional)?
- Din motive de securitate operațională, nu putem să vă oferim informaţii specifice despr e anumit e capabilităţi şi misiunii ale B- 52, dar pot să afirm că transportă muniție mixtă de aproximativ 20 .000 de kil grame (bombe, mine și rachete). Avionul a fost modificat pentru a transporta şi rachete de croazieră lansate din aer.
Cum ajungi pilot pe un bombardier strategic
- Care sunt nivelurile de calificare necesare pentru a deveni pilot pe B-52?
- Am trecut la bombardierul B- 52H, de la avionul de vânătoare F-16C/D. Abilitățile necesare pentru zborul cu B-52H au fost însuşite în cadrul programului de pregătire UPT (Undergraduate Pilot Training). ”Sheppard” este locul în c are studenții UPT , din cadrul US Air Force și NATO, se antrenează și zboară împreună în clase integrate de formare a piloţilor. Am făcut pregătire de zbor , timp de şase luni, pe T-6 II, apoi, încă şase luni, pe un avion T-38C.
Pentru mine, aceasta a fost o experiență e xcepțională de pregătire, datorită nivelului avansat de acumulare a abilităţilor și competenţelor, dar şi f ormării tactice. De asemenea, experienţa a fost extraordinară datorită faptului că, în clas a mea, alături de şapte americani, erau şi piloţi-cursanţi din Germania, Olanda și Italia. După finalizarea cursurilor UPT , am trecut la următorul curs (Introductory to Fighter Fundamentals - IFF), la Sheppard AFB , unde am învăţat să gândesc tactic şi dinamic , in timp ce simulam misiuni aer -aer şi aer-sol, pe un avion şcoală T-38C.
După aceasta, am participat la cursurile de formare a piloţilor F-16C/D (FTU) unde am în vățat diferite seturi de misiuni de luptă specifice. Timp de trei ani, am pilotat acest avion de vânătoare. Pentru a fi mai aproape de familie, am decis să de vin rezervist şi să fac trecerea la B- 52H. Iar, pentru asta, timp de 9 luni, am urmat un alt set de cursuri.
Cum se pregătesc misiunile
- Câți membri ai echipajului sunt la bord, în timpul unei misiuni de rutină?
- Echipajul standard pentru o misiune obişnuită include cinci persoane: comandantul aeronavei, pilotul, navigatorul radar, navigatorul și ofițerul responsabil cu războiul electronic.
- Cum se pregătește echipajul înaintea unei misiuni programate?
- Echipajele de zbor se pregătesc pentru misiuni prin intermediul unor informări specific e (briefing-uri) misiunii pe care o vor desfășura, pentru a se asigura că acestea pot fi cât mai eficient e posibil, reducând totodată, cât mai mult posibil, riscurile inerente.