Piața imobiliară rămâne o afacere profitabilă. Spațiile de birouri au atras investitorii, chiar dacă este nevoie un nou concept care să ofere mai mult spațiu angajaților. Segmentul halelor industriale vine puternic din urmă, iar pentru prima dată în ultimii doi ani se anunță deschiderea de noi Mall-uri.
Piața imobiliară locală și-a revenit rapid după cei doi ani de pandemie și de restricții. Cushman & Wakefield Echinox a analizat principalii indicatori ai pieței imobiliare și oportunitățile care vin odată cu schimbarea obiceiurilor de consum, a modului de lucru, dar a indentificat și principalele provocări cu care se confruntă acest segment.
„Lichiditatea pe piața tranzacțiilor cu proprietăți generatoare de venit a rămas ridicată în 2020 și 2021, ceea ce s-a tradus într-un volum total de 1,83 miliarde de euro, comparativ cu 1,67 miliarde de euro în 2018-2019. Cumulat, în ultimii doi ani au fost tranzacționate 78 de proprietăți, cu o valoare medie de 25,5 milioane euro vs 72 de active în 2018-2019 și o medie a unei tranzacții de 23,65 milioane euro.
Mai mult decât atât, piața a atras în cei doi ani de pandemie un număr important de jucatori noi: Resolution Property, Adventum Group, Supernova, Fortress REIT și Oresa Venture. Împreună, aceștia au făcut achiziții de circa jumătate de miliard de euro“, se arată într-un comunicat de presă transmis de Cushman & Wakefield Echinox.
Birourile la mare căutare
Spațiile de birouri sunt la mare căutare, dar vin puternic din urmă și investițiile în hale industriale. „Dezvoltatorii de spații de birouri și-au continuat planurile de investiții asumate dinainte de criza sanitară și au finalizat în perioada 2020-2021 aproape 400.000 metri pătrați de proiecte de birouri.
Pentru perioada următoare, readucerea angajaților în clădirile de birouri reprezintă principala provocare. Este nevoie de reconfigurarea spațiilor existente astfel încât să ofere zone colaborative, dar și asigurarea de birouri mai aerisite, ceea ce înseamnă o creștere a suprafeței alocate unui angajat de la o medie de 8-10 mp/persoană la 12-15 mp/persoană.
Aproape 2 milioane metri pătrați de spații industriale și de logistică au fost închiriați în ultimii doi ani, dublul suprafeței tranzacționate în total în 2018 și 2019. Evoluția spectaculoasă a cererii din ultimii doi ani, încurajează dezvoltatorii să investească în continuare în proiecte industriale și de logistică. În acest sector vor crește însă și chiriile ddeoarece materiale de construcții s-au scumpit, la fel ca și terenurile.
Birourile au reprezentat clasa de active cea mai tranzacționată în ambele perioade analizate, iar estimările arată o menținere a interesului pentru aceste tipuri de proiecte. Totodată, pe fondul performanței ridicate a segmentului industrial și a retailului de food, investitorii se uită cu interes spre oportunități pe aceste segmente de piață.
Piața de retail a fost unul dintre cele mai afectate industrii trecând prin mai multe ”șocuri”, resimțite mai ales de centrele comerciale de tip mall, dacă vorbim de formatele de retail, și de retailerii de non-food – îmbrăcăminte, accesorii, încălțăminte etc, dacă ne referim la profilul retailerilor. Și cei din food (restaurante/cafenele) au avut de suferit destul de mult, mai ales după introducerea certificatelor verzi la finalul anului trecut“, se mai arată în comunicat.
Vor fi deschise noi mall-uri
Chiar dacă au fost lovit dur de pandemie, investițiile au continuat în acest domeniu. „ Prahova Value Center (21.900 mp), Sepsi Value Center (16.300 mp) sau Bârlad Value Center (16.300 mp), toate dezvoltate de Prime Kapital-MAS Real Estate sunt printre cele mai importante proiecte livrate anul trecut. De remarcat însă, că începând cu acest an vedem și primele centre comerciale de tip mall care vor fi finalizate, după doi ani fără astfel de livrări: Colosseum Mall din București, deschis deja pe 24 martie, și Alba Iulia Mall (30.000 metri pătrați) care urmează să fie inaugurat la finalul anului de către Prime Kapital – MAS Real Estate.
Principala îngrijorare pe piața de retail este legată de creșterea costurilor pentru chiriași și de scăderea puterii de cumpărare a clienților. Inflația va pune presiune pe de-o parte pe nivelul chiriilor și pe de altă parte pe veniturile disponibile pentru achiziții ale cumpărătorilor“, se mai arată în informare.