Instanța din Luxemburg a decis luni că Marea Britanie poate renunța la părăsirea Uniunii Europene fără a avea nevoie de permisiunea celorlalte state membre. Hotărârea poate avea însă efecte devastatoare pentru UE.
Judecătorii europeni din Luxemburg au stabilit că Marea Britanie poate stopa procesul declanșat de Articolul 50 înainte de termenul limită pentru Brexit (29 martie) și poate rămâne în Uniunea Europeană în aceleași condiții ca înainte de referendum.
Singura condiție pentru anularea celor doi ani de negocieri de după referendumul din iunie 2016 este ca aceasta să vină după un „proces democratic”, ceea ce înseamnă o decizie a Parlamentului, alegeri generale sau un referendum.
Problema pentru militanții rămânerii în UE este că un al doilea referendum este practic imposibil de organizat până pe 29 martie, din cauza etapelor obligatorii ce trebuie urmate.
Mai mulți experți în drept citați de presa britanică afirmă însă că, dacă Marea Britanie obține acordul celor 27 de state membre pentru o extindere a perioadei de doi ani de după activarea Articolului 50, atunci ea și-ar putea revoca decizia de a părăsi UE pe baza unui nou referendum organizat în noul termen.
Hotărârea Curții – sesizată de un grup de politicieni și militanți scoțieni – reprezintă un mare balon de oxigen pentru militanții organizării unui al doilea referendum, având drept scop final stoparea Brexitului.
Deși decizia Curții nu este surprinzătoare, momentul în care ea este anunțată este unul strategic: în ajunul votului prevăzut inițial pentru marți în Camera Comunelor, privind acordul de Brexit încheiat de Theresa May cu UE, și despre care toate informațiile arată că va reprezenta o grea înfrângere pentru premierul britanic. Or, hotârârea CJE este de așteptat că va constitui un imbold pentru revitalizarea campaniei anti-Brexit.
Variantele Londrei
Între timp, Theresa May a anunțat ieri amânarea votului, într-un gest menit să evite un eșec sigur și să-i aducă un răgaz pentru negocieri suplimentare.
În ultima perioadă, de când George Soros și-a anunțat în luna mai implicarea în eforturile de a răsturna Brexitul, s-au înmulțit apelurile pentru organizarea unui al doilea referendum, obținând sprijinul mai multor miniștri din guvernul May.
În cazul în care guvernul nu obține sprijinul Camerei, alte variante posibile sunt renegocierea acordului cu UE (Bruxellesul a exclus din start așa ceva) sau ieșirea din UE fără acord.
Articolul 50, arma șantajului perfect
Anterior, mai mulți diplomați europeni și-au exprimat îngrijorarea că o decizie precum cea de luni a Curții Europene de Justiție oferă o puternică armă de șantaj statelor membre UE. Acestea ar putea recurge pe viitor la activarea și dezactivarea Articolului 50, amenințând cu ieșirea din Uniunea Europeană pentru a obține concesii din partea celorlalți membri pentru derogări de la programele UE sau măriri de buget. Astfel, decizia CJE poate constitui o veritabilă bombă pusă la temelia UE. Unul dintre diplomați, citat de Politico, a declarat sub protecția anonimatului că a permite o retragere unilaterală ar fi o „nebunie” și adăugând că o astfel de decizie „ar facilita unui membru UE să se joace cu Articolul 50 pentru a obține derogări de la programele UE”.