București. Pensionarii care locuiesc în străinătate sunt obligați prin noua lege a pensiilor să transmită, de două ori pe an, un certificat de viață. O procedură birocratică, de care depinde plata drepturilor.
Autoritățile române vor să se asigure că beneficiarii pensiilor, stabiliți în străinătate, sunt în viață. Și, astfel, drepturile care li se cuvin nu ajung la altcineva. Spre deosebire de administratorii pensiilor private, statul nu consideră că urmașii ar trebui să beneficieze de sumele acumulate din contribuțiile pentru pensii.
Pensionarii, obligați să demonstreze că nu au murit
Începând cu luna septembrie, când intră în vigoare noua lege, pensionarii stabiliți în străinătate vor fi obligați să demonstreze că sunt în viață de două ori pe an. În acest context, ei trebuie să trimită către casele teritoriale de pensii un certificat de viață. Acesta este un document ce trebuie autentificat de o autoritate din statul în care își au domiciliul, pentru a fi valabil.
Cei vizați de actul normativ trebuie să completeze și să transmită în țară „certificatul de viață” care atestă că trăiesc și că au dreptul la pensie. Procedura va trebui repetat de două ori pe an, iar nu ca în prezent, doar o singură dată. Prima oară documentul trebuie să ajungă până cel târziu la 31 martie, A doua oară, certificatul de viață trebuie trimis până la 30 septembrie.
Pensionarii nu sunt anunțați de nimeni că au această obligație. Ei vor trebui să-și facă rost de formularul ce trebuie completat, stabilit de Casa Națională de Pensii Publice. Apoi, după ce l-au completat, trebuie să-l transmită în țară și, foarte important, să se asigure că a ajuns acolo unde trebuie. În caz contrar își pierd dreptul la pensie până se vor conforma.
Procedurile de transmitere a certificatului de viață
Legea pensiilor stabilește modalitățile prin care pensionarii pot transmite certificatul de viață către casele teritoriale de pensii. Aceștia pot apela la serviciile poștale, dar mai sigur, la cele de poștă electronică.
Primul certificat de viață, conform noii legi a pensiilor va trebui transmis chiar în luna septembrie, conform calendarului prezentat mai sus. Documentul trebuie să parvină autorităților române în intervalul 1 - 30 septembrie.
Pensionarii au la dispoziție mai multe modalități de trimitere a documentelor respective. Ei pot apela la serviciile poștale, la fax, sau la e-mail. Numerele de fax și adresele de e-mail vor fi obținute de pe site-urile caselor teritoriale de pensii.
De menționat că simplul formular completat nu are nici o valoare. Documentul trebuie autentificat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reședință. Doar astfel, autoritățile statului român au încredere că beneficiarul respectiv este în viață. Această procedură va implica costuri suplimentare. Pensionarii vor plăti ca să demonstreze că sunt în viață și au dreptul la pensiile pentru care au contribuit.
Pensionarii români cotizează în folosul statului
România este țara cu una dintre cele mai scăzute speranțe de viață din Uniunea Europeană. Astfel, dacă la nivelul blocului comunitar, un pensionar trăiește în medie 81,5 ani, la noi, conform estimărilor nu depășește 76,6 ani. În condițiile în care vârsta de pensionare este 65 de ani, pensionarii se mai bucură de drepturile lor doar 11 ani și jumătate.
Studiile elaborate de economiști arată că statul plătește pensii mult sub contribuțiile pe care le încasează în timpul activității contribuabililor. Conform experților, în medie, pensionarii români încasează cam jumătate din valoarea contribuțiilor la sistemul public. Iar pentru drepturile înjumătățite sunt umiliți de politicienii care își asumă meritele acordării lor.
În fapt, statul român este adevăratul beneficiar al pensiilor românilor, pe care le păstrează, după moartea acestora. Prin comparație, cotizațiile și profiturile aferente pensiilor private sunt transmise, mai departe, moștenitorilor.