Ministerul Transporturilor va cumpăra 12 trenuri cu hidrogen, investiție ce se ridică la peste un miliard de euro. Trenurile vor merge doar pe anumite rute și vor avea un program specific.
Cele 12 trenuri cu hidrogen vor circula pe liniile neelectrificate, trenurile reprezentând o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate, ci nu o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România.
Rețeaua feroviară publică din România are, la nivelul anului 2021, o lungime de aproximativ 10.500 km, din care 64% sunt neelectrificați, tracțiunea electrică în sistem „clasic” de alimentare catenară-pantograf nefiind posibilă.
În PNRR, pe lângă finanțarea achiziției celor 12 trenuri cu hidrogen este prevăzută și refacerea sau reînnoirea a două linii de tren: București – Pitești și Reșița – Voiteni.
Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen
Trenurile cu hidrogen ce urmează să fie achiziționat vor circula în cea mai mare parte în sudul României, astfel:
Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
Linia 104 – Titu – Târgoviște;
Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.
Trenurile cu hidrogen vor avea un program de mers specific, după modelul liniei Gara de Nord – Otopeni, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu:
„Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung
Achiziție de un miliard de euro
Cele 12 trenuri cu hidrogen costă 174 de milioane de euro, dar întreținerea, reparațiile și alimentarea cu hidrogen pentru o perioadă de 30 de ani ridică prețul la aproape un miliard de euro.
Proiectul de investiții pilot, este compus din 3 intervenții principale, și anume: investiții de capital, ce constau în achiziționarea celor 12 trenuri;
costuri de exploatare, ce constau în furnizarea de servicii de alimentare cu hidrogen și de servicii de întreținere și reparații;
durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual, informează economedia.ro.