Pe litoralul românesc, turismul se face în ritm de manele

Pe litoralul românesc, turismul se face în ritm de manele

La ora 1.00 din noapte eşti la fel de turist ca şi la ora 13.00 din zi, dar staţiunea Mamaia nu mai este, parcă, la fel de staţiune-perlă. Te superi, desigur: este noapte şi un cioban trece în viteză cu ATV-ul pe promenadă. Zgomotul ricoşează dintr-un hotel în altul, dintr-un perete în altul, până se opreşte elastic în capul turistului, întinzându-i nervii la maximum.

Oficial, Circulaţia maşinilor pe promenada din Mamaia este interzisă, dar "descurcăreala" la români nu are limite: dacă ciobanul cu capul ras şi ceafă de Hercule vrea să-şi încerce pe promenadă oile-putere de la ATV-ul lui, n-are decât să vorbească ameninţător cu sfrijitul care este de pază la barieră şi să-i împingă o băncuţă de 5 lei - va intra imediat în staţiune.

Spre capătul dinspre hotelul Perla, o terasă difuzează bubuind manele, deşi e trecut de miezul nopţii. Nu este ziua Indiei, dar acolo, un alt cioban cu preocupări de patron în turism, a auzit că românului trebuie să-i dea ce-i place la stomac şi-atunci îi dă manele.

Peste stradă, în Satul de Vacanţă, pe aceleaşi ritmuri asiatice de manele, o doamnă cu halat jegos oferă turistului bere fără etichetă şi sandwichuri fără să folosească mănuşa. Marele Orient striveşte alene, an de an, picul de maniere occidentale ce mai rezistau în turismul de litoral.

Ne puteți urmări și pe Google News

Desigur, manelizarea staţiunilor de pe litoral, în frunte cu staţiunea-regină Mamaia, a început înainte de inventarea manelelor pe litoral. Corul de bocitoare care stă cu gura căscată şi aşteaptă să cadă fatal drobul de sare în capul turismului de aici cunoaşte dedesubturile eşecului de proiect, dar nu suflă nicio vorbă, nicio scuză, nicio explicaţie, niciun argument.

Cel mai important motiv al expansiunii manelismului la Mamaia şi aiurea, cunoscut pare-se de specialiştii în turism şi ţinut la secret este faptul că staţiunile litorale au fost preluate de timpuriu, în special pe vremea PDSR-ului, de oameni cu bani puţini. De aceea, nici până azi nu au reuşit un all-inclusive pe nicăieri, fiindcă zgârcenia este ruda mai proastă a sărăciei, indiferent de maneaua care cântă la bordul Jeepului.

Apoi, ca să fie maneaua completă, fostul "gropar" al turismului de litoral, Dan Matei - Agathon a inaugurat "strategia" numită "locaţia de gestiune". Altfel spus, nu a vândut hotelurile, ci le-a închiriat. Pe litoral nu şi-au "vândut ţara", iar lucrul acesta a fost dezastruos. În loc să fie încurajată venirea marilor operatori din turismul internaţional (francezi, germani, americani etc) care aveau potenţă şi fără Viagra, jmecheria mioritică a oferit hotelurile unor foşti activişti de partid români (români, armâni sau turco-tătari, bucureşteni, ardeleni sau dobrogeni) care, cu câteva parale în buzunar şi cu mult trafic de influenţă la partid sau la autorităţile locale şi centrale, au preluat marea majoritate a afacerilor de pe litoral şi au crescut maneaua mare şi frumoasă. Doar maneaua a rămas rumenă şi dolofană, ca să încânte la terasele de pe malul Mării, poporul care plătea sume uriaşe pe jumătăţi de porţii de mâncare

După preluare, respectivii au "investit" mult mai mult în autoturismele lor de lux, în amantele, icrele negre, vilele şi plăcerile cuconetului de familie, decât în bunăstarea turistului. Atât reţinuseră aceşti aleşi din perioada Nicolae Ceauşescu, când în hoteluri erau tot ei, doar că lipseau manelele. Pentru asta, au tras să facă bani cât mai repede, într-un timp cât mai scurt. Pe spinarea clientului. Aşa s-a ajuns ca magazinele din "staţiunea-perlă" Mamaia să dea litrul de lapte la 100.000 lei (vechi, din fericire) şi pâinea la 50.000 lei (vechi), preţuri care i-ar fi băgat în boală până şi pe rezistenţii nemţi.

În acest context nebulos, devenea evident că maneaua şi vodca ieftină vor ţine de foame turistului de pe litoral. Mare parte din flora şi fauna lacomă de oameni de afaceri care au preluat hotelurile, de la Năvodari, până la Constanţa şi Mangalia, s-a ghidat şi o va mai face încă după preceptul rapid "scoate profit peste un an, nu contează clientul", în timp ce la bulgari, unde investiseră deja germanii (sau aiurea, în Occident), filosofia era mult mai simplă, mai prietenoasă cu turiştii şi mai rentabilă: "Scoate profitul peste 5 ani, dar între timp vor veni mai mulţi clienţi".

Unele voci izolate au apărut, în corul de manelişti: sunt voci care susţin că proletarii români se mulţumesc cu prea puţin, că ceea ce se întâmplă pe litoralul nostru (de fapt al lor) nu este turism autentic şi că în Bulgaria, la Nisipurile de Aur, nu auzi ATV-ul, ci greierele. Poate să arunce Guvernul 2.000 de autostrăzi (una pentru fiecare an de istorie) către litoral, către Mamaia: totul va fi în zadar dacă oamenii (ei îşi zic "oameni de turism") care fac turismul de pe litoral nu schimbă maneaua cu şansoneta şi rockul. CITIŢI ŞI:

  • Vacanţă pe litoral la 40 de euro săptămâna
  • Trucuri pentru a-ţi programa o vacanţă mai ieftină
  • Litoralul începe să piardă teren în faţa pensiunilor montane
  • Ajutor pentru turismul românesc: tichetele de vacanţă scapă de impozitare
  • Sejururi ieftine pe litoral de pe 1 septembrie. Vezi unde poţi merge în vacanţă
  • Reduceri prin programul "Litoralul pentru Toţi". VEZI lista de preţuri