PAVEL SUSARA: Actualitatea lui Alexandru Tipoia

PAVEL SUSARA: Actualitatea lui Alexandru Tipoia

Sunt putini artistii romani, mai vechi sau mai noi, care sa aiba, asemenea pictorului Alexandru Tipoia, privilegiul unei posteritati active si eficiente.

Fiul sau, Georges Tzipoia, el insusi un cunoscut pictor romano-elvetian, s-a aruncat intr-o lupta necrutatoare cu dezinteresul si cu uitarea, facand tot ce este omeneste posibil pentru pastrarea in actualitate a ilustrului sau parinte.

Mai multe expozitii organizate in Bucuresti si in tara, printre care si ampla retrospectiva de la Muzeul National de Arta, sunt dovezi de netagaduit ale unei mari si epuizante batalii.

Episodul cel mai recent al acestui proiect dificil tocmai s-a consumat la galeria „Dialog” a Primariei Sectorului 2, acolo unde Ruxandra Garofeanu a organizat o noua expozitie Alexandru Tipoia. Desi nu reuneste foarte multe lucrari, aceasta expozitie acopera intreaga activitate a pictorului, functionand, oarecum, ca o retrospectiva, ca un rezumat sever al intregii sale opere.

Peste cincizeci de ani de creatie artistica si de experiente istorice se regasesc aici in toata complexitatea si profunzimea lor. Intre acestea, anii ‘50-’60, anii deplinei maturitati artistice, il surprind pe Alexandru Tipoia intr-o pozitie artistica si morala de o maxima demnitate.

Tentatiilor imediate, legate de comanda oficiala si de promisiunea unei pozitii sociale si a unei cariere profitabile, artistul le-a preferat austeritatea, rigoarea si o prezenta publica discreta pana la marginea anonimatului.

Profesionist fanatic si constiinta artistica de neclintit, el a incercat, cu toate riscurile imediate, care tineau de perioada anilor ‘50, dar si cu cele pe termen lung, sa-si sincronizeze viziunea estetica si actul artistic cu miscarea de idei din Europa si din lume.

Cand in estul Europei si, in particular, la noi, se realizau compozitii musculoase si se canta patetic eroismul proletaro-colectivist, el vedea metafizic si compunea abstract, imagina arhitecturi vizuale suficiente siesi, rememora codurile reprezentarii bizantine sau cerceta rigoarea geometrica a formulelor constructiviste si Art Deco. Intr-un cuvant, scria, in variate limbaje vizuale, o ampla enciclopedie a modernitatii romanesti si europene.

Ne puteți urmări și pe Google News