Patronii "microbuzului morţii", trimişi în judecată

Patronii "microbuzului morţii", trimişi în judecată

Ionel Dumitriu şi Constantin Scântei vor fi cercetaţi în libertate pentru nerespectarea regimului de transport rutier, fapt ce a dus la producerea tragediei de la Scânteia.

Ionel Dumitriu şi Constantin Scântei, administratorii firmei Valcris Trans SRL, care deţinea microbuzul implicat în accidentul de la Scânteia, de pe 14 august 2009, când 14 persoane au murit după ce maşina a fost lovită în plin de un tren accelerat, au fost trimişi ieri în judecată.

Cei doi vor fi cercetaţi în stare de libertate pentru nerespectarea regimului de transport rutier public şi pentru nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă.

Potrivit rechizitoriului întocmit de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi, şoferul Răzvan Petrişor Apostu muncea la negru, nu avea aviz medical sau psihologic, motiv pentru care catastrofa feroviară de la Scânteia a fost încadrată ca accident de muncă.

Şoferul a ignorat semnalele

Ionel Dumitriu e acuzat şi de fals intelectual, fals material în înscrisuri oficiale şi uz de fals, pentru că a falsificat contractul de muncă al persoanei desemnate să conducă activitatea de tran sport rutier persoane, contract pe baza căruia a obţinut licenţa de transport.

De asemenea, pentru că foloseau forţă de muncă la negru, Dumitriu şi Scântei vor fi cercetaţi şi pentru evaziune fiscală. "Clientul meu nu doreşte să facă comentarii cu referire la vreo problemă din dosarul Scânteia sau cu referire la soluţia procurorilor", ne-a declarat avocata Camelia Bădeliţă.

Potrivit raportului de expertiză criminalistică menţionat în rechizitoriu, ce confirmă declara ţiilor martorilor oculari, şoferul Răzvan Apostu a ignorat semnalele care interziceau trecerea şi s-a angajat în traversarea căii ferate.

"Ajuns la al treilea fir de cale ferată, microbuzul s-a oprit din motive necunoscute, fiind surprins şi lovit de trenul accelerat. În urma coliziunii, microbuzul a fost distrus în totalitate. Viteza microbuzului, în momentul impactului, a fost de 0 km/h", se arată în document.

Nu în ultimul rând, expertiza judiciară tehnică auto arată că starea tehnică şi de întreţinere a microbuzului (fabricat în 2003), a sistemelor sale de rulare, direcţie şi de frânare erau nesatisfăcătoare la data accidentului, maşina având inspecţia tehnică periodică expirată de trei zile.

DIN DOSAR

"Se cunoştea cu Ionel Dumitriu"

Potrivit rechizitoriului, şoferul Răzvan Apostu tăia bilete pe firma Izvoraş SRL (deţinută tot de Ionel Dumitriu - n.r.), deşi conducea un microbuz al Valcris Trans. Deşi Dumitriu a declarat că Apostu împrumutase maşina şi făcea curse fără ştirea lui, alţi angajaţi au declarat că Apostu transporta călători pe ruta Iaşi-Scânteia din martie 2009.

"Venea pe la garajul unde aveam maşinile firmei, nu ştim dacă era angajat la noi, dar se cunoştea cu administratorul Ionel Dumitriu. I-am văzut împreună", au declarat mai mulţi şoferi la Parchet.

Pe 25 iulie 2009, Răzvan Apostu a promovat examenul de obţinere a atestatului profesional de conducător auto pe transportul de persoane, însă nu a mai solicitat eliberarea certificatului de la Autoritatea Rutieră Română Iaşi.

VICTIME COLATERALE

Orfanii de la Scânteia trăiesc de azi pe mâine

În urma accidentului de la Scânteia, 17 copii cu vârste cuprinse între 2 şi 17 ani au rămas orfani. Pentru marea majoritate dintre ei, ultimul an a fost unul plin de suferinţe şi lipsuri, veniturile familiilor fiind extrem de mici.

În comuna Scânteia, cinci copii duc şi acum dorul părinţilor decedaţi în accident.

"Am rămas doar eu şi cele două fete. Sunt bine, sănătoase, dar mi se rupe sufletul că nu am ce să le ofer, ne descurcăm foarte greu", spune plin de amărăciune Radu Bucătariu.

Vărul său, Ionuţ Bucătaru, a rămas văduv la doar 21 de ani şi are în îngrijire tot două fete. "Nora mea îşi creşte băieţelul doar din alocaţie. Când a murit, băiatul meu mai avea de achitat la bancă 3.500 de lei, făcuse un credit pentru casă. Din salariul meu amărât de bugetar plătesc rata de 150 de lei pe lună. Nepotul trebuie să meargă la şcoală, în casă trebuie mâncare şi lemne de foc, suntem mai rău ca sinistraţii", spune Constantin Săcăleanu, tatăl lui Dan Săcăleanu, decedat în accident.

În comuna Grajduri, judeţul Iaşi, 10 minori au rămas fără unul dintre părinţi. Cel mai tragic este cazul familiei Mariei Petrache. Cinci copii cu vârste între 6 şi 16 au rămas fără mamă, iar cel mai mare a plecat de acasă din cauza tatălui, care s-a apucat de băutură.

Şi în judeţul Vaslui, în comuna Tăcuta, doi minori au rămas fără tată. "Eu şi copiii trăim din 150 de lei pe lună, alocaţia lor, băiatul are 2 ani, fata 15 ani. Fata a terminat clasa a-VIII-a, dar liceul e la 20 de kilometri. Nu am bani să-i dau zilnic de maxi-taxi şi să o ţin în gazdă iarna. Mă doare sufletul că nu o pot da la liceu, nu am cu ce să o ţin", povesteşte Liliana Chelaru.

Legat de daunele pe care familiile victimelor ar trebui să le primească de la firma de asigurare, lucrurile sunt destul de neclare.

"Rudele celor decedaţi şi cei doi supravieţuitori pot cere aceste daune fie de la rudele şoferului decedat, fie de la patronii firmei de transport, fie de la asigurător. Daunele se cer în cadrul procesului, prin instanţă. Nu am văzut cazuri în care asigurătorul să acorde despăgubiri imediat după emiterea rechizitoriului, ci abia la finalul procesului", a declarat Diana Burlacu, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi.

DONAŢII. Micuţii orfani au primit ajutoare de la angajaţii Poliţiei Iaşi

Ne puteți urmări și pe Google News