Recentele creșteri de prețuri la alimente afectează mii de români, iar în perioada sărbătorilor pascale, acestea au cunoscut o creștere explozivă. La un simplu calcul constatăm că un coș cu produse esențiale de sărbători poate ajunge ușor la 300 de lei.
Aceste scumpiri înseamnă că mii de români vor fi nevoiți să cumpere strictul necesar și să își reducă astfel cheltuielile. Spre exemplu, pentru un român cu un salariu minim net de 1.900 lei, un coș de cumpărături de Paște înseamnă peste 12% din venitul lui total.
De Paște, cel mai mult s-au scumpit ouăle
În piețele din București, prețul unui kilogram de carne de miel a ajuns între 40 și 45 de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 17% față de anul trecut. Ouăle s-au scumpit cel mai mult. Astfel, un ou a ajuns să coste 1,20 lei față de 0,80 lei cât era în 2022, adică anul trecut, o creștere de 35%.
Lactatele s-au scumpit și ele cu aproximativ 30%. Un litru de lapte costă acum 9 lei, iar un kilogram de telemea de oaie trece de 40 de lei. Ca să completăm lista de cumpărături, ne uităm și la prețul cozonacului. Un kilogram ajunge la 70 de lei, o creștere cu aproape 30% față de anul trecut.
Potrivit ultimelor date furnizate de Institutul Național de Statistică, legumele s-au scumpit cu peste 23% în ultimul an, iar fructele cu aproximativ 16%. Prin urmare, un kilogram de roșii costă acum 15 lei, un kilogram de castraveți 20 de lei, iar o legătură de ceapă verde este aproximativ doi lei.
Dacă facem un calcul, ajungem la peste 250 de lei pentru un coș cu produse esențiale de Paște, adică putem plăti cam 200 de lei, dar putem ajunge și la 300 de lei cu alimentele de mai sus, potrivit antena3.ro.
Prețurile alimentelor, la cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani
Rata anuală a inflației a crescut la 15,5% în februarie 2023, de la 15,1% în ianuarie 2023, în condițiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 22,35%, lucru pe care românii îl simt de fiecare dată când achită cumpărăturile.
Consultantul economic Adrian Negrescu nu a exclus ca, de Paște, prețurile alimentelor să ajungă la cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani. Potrivit acestuia, se va cunoaște „dorința supermarketurilor de a specula vânzările în creștere cu ocazia sărbătorilor”, potrivit ziare.com.