Evenimentul Zilei > Social > Pasiune fatală, nebunie şi traficul de carne vie, sursă de inspiraţie pentru cineaştii Joao Botelho, Brad Anderson, Claudio Noce
Pasiune fatală, nebunie şi traficul de carne vie, sursă de inspiraţie pentru cineaştii Joao Botelho, Brad Anderson, Claudio Noce

Pasiune fatală, nebunie şi traficul de carne vie, sursă de inspiraţie pentru cineaştii Joao Botelho, Brad Anderson, Claudio Noce

Cea de-a opta zi a festivalului de film de la Roma a continuat în mod maiestuos prin prezentarea unora dintre cele mai frumoase pelicule: Foresta di ghiaccio (Pădurea de gheaţă) a italianului Claudio Noce, Stonehearst Asylum de Brad Anderson, Os Maias- (Alguns) Episodiōs da Vida Romântica di Joāo Botelho, precum şi Due volte Delta de Elisabeta Sgarbi.

Splendid, şi pe măsura reputaţiei autorului său, este filmul  Os maias- (Alguns) Episodiōs da Vida  Romântica de Joao Botelho, regizor şi scenarist portughez autor al peliculelor Vremuri dificile, Fatalistul – inspirat de romanul lui Diderot, Jacques le Fataliste -, Quem Es tu? (Cine eşti?) şi Um adeus portugûes (Un adio protughez). Având ca sursă de inspiraţie opera celebră a unuia dintre cei mai mari scriitori portughezi, Esza de Queiros, filmul prezintă povestea de iubire dintre un medic -dandy de familie nobilă – şi o femeie cu un trecut tragic. Disperarea profundă cauzată de descoperirea legăturii lor de rudenie şi, deci, a relaţiei lor incestuoase, este amplificată din cauza neputinţei de a renunţa la iubirea ce-i uneşte. Deznodământului  tragic  i se opune – în spiritul lui Tiago, unul din cele două personaje principale din pelicula Fatalistul-,  Fatalista (-)- simţul acut al ironiei cineastului. În pofida intrigii demne de tragediile antice greceşti, într-o Lisabonă pitorească, „impresionista”şi „vicioasă”, viaţa îşi urmează cursul implacabil. Niciun obstacol creat de destin, sau de vreun vrăjmaş răuvoitor, nu poate sta în calea marilor pasiuni, care  par a fi mai puternice şi mai greu de stăvilit de fiinţa umană decât orice considerente morale.

Alt film aşteptat în cadrul festivalului de la Roma, prezentat ieri în premieră mondială în faţa unui public entuziast, a fost Pădurea de gheaţă. Pelicula este al doilea film de lungmetraj al regizorului Claudio Noce, câştigător în cadrul festivalului de film de la Veneţia din 2009 al Premiului Federaţiei Italiene a cinema-ului de autor pentru cel mai bun regizor debutant pentru filmul Good Morning, Aman şi autor a numeroase scurt-metraje. Filmul prezintă povestea unui sătuc izolat, în plin peisaj al munţilor Alpi, aproape de frontiera dintre Slovenia şi Italia, loc unde, după expresia lui Mihail Sadoveanu, pare că nu se întâmplă nimic. Odată cu sosirea a doi imigranţi cu un trecut tulbure, viaţa senină a muntenilor este dată peste cap. Noce prezintă cu lirism, fără a cădea în patos ieftin, o interesantă reflecţie asupra unor teme dramatice actuale precum refugiaţii de război, fluxul de imigranţi şi traficul de carne vie căruia îi cad victime persoane nevoite să-şi caute norocul pe alte meleaguri decât cele natale. „Îmi place să definesc Pădurea de gheaţă o naraţiune poliţistă, ale cărei personaje răspund regulilor precise ale tragediei, menţinând însă o puternică legătură cu adevărul, cu realitatea“. Un aspect inedit al distribuţiei: alături de actorii Adriano Giannini şi Ksenia Rappoport, regizorul Emir Kusturica interpretează magistral rolul unui imigrant sârb.

Merită a fi amintită, de asemenea, cea mai recentă creaţie  a celebrului regizor american Brad Anderson, Stonehearst. Inspirat de o povestire a marelui scriitor american Edgar Allan Poe, Sistemul doctorului Catran şi a profesorului Pana, filmul tratează temele bolii mintale, a distorsionării realităţii generate de aceasta şi a nebuniei, deja recurente în creaţiile sale anterioare, precum Session 9, Insomniacul, Transsiberian şi Vanishing on the 7th street.

Împrumutând cadrul fanteziei gotico-romantice al nuvelei lui Poe, un azil de nebuni care ascunde un secret înspăimântător, Stonehearst prezintă – asemenea serialului nou al lui Soderbergh, Knick, evoluţia anevoioasă şi plină de bâlbâieli a ştiinţei medicale a începutului de secolul XX.

Reuşita scenariului de origine literară a fost dublată de cea a adaptării nuvelei lui Poe la sensibilitatea contemporană, fără a trăda însă stilul şi spiritul marelui poet american, ultima creaţie a lui Brad Anderson se remarcă prin scenografie, costume şi, mai ales, prin distribuţia optimă. Câteva nume de pe afişul filmului sunt Michael Caine (unul dintre cei mai mari actori contemporani, cîştigător a două Premii Oscar),  David Thewlis (premiul pentru cel mai bun actor la festivalul de la Cannes  pentru Naked) , Ben Kingsley (câştigător al Premiului Oscar pentru Gandhi, interpret predilect al unor regizori precum Scorsese, Polanski, Ivory), Kate Beckinsale (Pearl Harbour, The Aviator), Jim Sturgess (21, Cea mai buna ofertă)

Mai sunt două zile până la încheierea festivalului şi destule filme interesante în program. Putem spune deja că reacţia de entuziasm a publicului constituie – mai presus de rezervele şi polemicile aprinse în legătură cu oportunitatea unui festival al capitalei italiene, ţinând cont de existenţa deja prestigiosului festival veneţian – dovadă irefutabilă a potenţialului imens pe care evenimentul cinematografic din capitala Italiei îl are.

 

 

 

Publicat in categoriile: Social
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: