Parlamentul European impune noi reguli în mediul online. Adio manipulare și reclame înșelătoare. Amenzile sunt uriașe

Internet / Sursa foto: Dreamstime.com

Parlamentul European a votat un nou set de reguli pentru mediul online. Toate centrate pe protecția utilizatorului împotriva conținutului ilegal, reclamelor înșelătoare sau folosirii datelor personale.

Parlamentul European a votat marți două norme care stabilesc noi reguli în mediul digital. Utilizatorii trebuie să fie protejați față de conținutul ilegal, reclamele înșelătoare și produsele de proastă calitate. În plus, datele personale nu mai pot fi folosite fără acordul expres al utilizatorului. Acesta trebuie să poate dezinstala rapid orice fel de aplicație dacă decide că nu mai vrea să o folosească.

„Un pas enorm împotriva abuzurilor făcute în mediile digitale! Am votat în Parlamentul European pentru adoptarea DMA şi DSA, două norme care urmăresc să reglementeze spaţiul digital şi să protejeze consumatorii împotriva continutului ilegal, al produselor de slabă calitate, dar și să nu mai cadă victime reclamelor înşelătoare.

Pe scurt, un set de norme de bun simţ care limitează puterile enorme, în ultimii ani, ale giganţilor digitali, care au ajuns să influenţeze opţiuni atât comerciale, cât şi politice. Nu ca ar fi fost ilegal, dar trebuie condiţii egale pentru toţi competitorii. Platformele online trebuie să-și protejeze utilizatorii de conţinut dăunător, dar şi să acţioneze pentru a preveni dezinformarea şi afectele ei negative asupra democraţiei“, a scris europarlamentarul Rareș Bogdan pe Facebook.

Reguli noi în mediul online

Parlamentarii europeni spun că ceea ce este ilegal în mediul offline trebuie să fie ilegal și în online. Astfel, potrivit unui comunnicat de presă al Parlamentului European noile obligații includ:

noi măsuri pentru a combate conținutul ilegal online și obligația platformelor de a interveni rapid, respectând în același timp drepturile fundamentale, inclusiv libertatea de exprimare și protecția datelor;

o mai bună trasabilitate și controale ale comercianților pe piețele online pentru a garanta că produsele și serviciile sunt sigure; inclusiv inițierea unor verificări aleatorii pentru a se asigura că nu reapar conținuturile ilegale;

o mai mare transparență și responsabilitate a platformelor, de exemplu prin furnizarea de informații clare despre modul în care se moderează conținutul sau despre folosirea algoritmilor pentru a recomanda conținuturi

interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi anunțurile publicitare care vizează copiii și cele bazate pe date sensibile. Vor fi interzise așa-numitele „elemente de design manipulator” și practicile înșelătoare menite să manipuleze alegerile utilizatorilor.

Reguli pentru giganții online

Platformele online și motoarele de căutare foarte mari (cu minimum 45 de milioane de utilizatori lunar) prezintă cel mai mare risc. Ele vor trebui să respecte obligații mai stricte, sub supravegherea Comisiei. Ele includ prevenirea riscurilor sistemice și fac obiectul unor audituri independente. Aceste platforme vor trebui să le ofere utilizatorilor și opțiunea de a refuza recomandări bazate pe crearea de profiluri. De asemenea, ele vor trebui să faciliteze autorităților și cercetătorilor agreați accesul la datele și algoritmii lor.

Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui:

să le permită terților să interopereze cu serviciile lor, ceea ce înseamnă că platformele mai mici vor putea solicita ca platformele de mesagerie dominante să le permită utilizatorilor lor să facă schimb de mesaje, să trimită mesaje vocale sau fișiere de la o aplicație de mesagerie la alta. Acest lucru le va oferi utilizatorilor o gamă mai largă de opțiuni și va evita așa-numitul „efect de blocare” atunci când sunt limitați la o singură aplicație sau platformă;

să le permită utilizatorilor comerciali să acceseze datele pe care le generează pe platforma controlorului fluxului de informație, să își promoveze propriile oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei oferite de controlor.

Noi interdicții și amenzi uriașe

Controlorii fluxului de informație nu mai pot: să își clasifice propriile servicii sau produse într-un mod mai favorabil pe platformele proprii (concept cunoscut ca „autofavorizare”) comparativ cu alte părți terțe;

să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu ușurință orice software sau aplicație preîncărcată sau să utilizeze aplicații sau magazine de aplicații terțe;

să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru publicitate direcționată, cu excepția cazului în care se obține în mod explicit consimțământul lor.

Dacă un controlor al fluxului de informație nu respectă normele, Comisia îi poate impune amenzi de până la 10% din cifra sa de afaceri mondială totală din exercițiul financiar precedent sau de până la 20% în caz de nerespectare repetată.