Americanii ar putea fi lăsaţi fără tronsoanele pe care nu au demarat lucrări dacă în 2009 se aprobă un nou coridor european.
Americanii de la Bechtel, constructorii autostrăzii Transilvania, ar putea să piardă tronsoanele pe care nu derulează lucrări dacă anul viitor Comisia Europeană (CE) aprobă un nou coridor european care va include şi traseul Braşov- Borş.
„La Autostrada Transilvania putem avea astfel şi alţi constructori în afară de Bechtel“, a declarat ieri Ludovic Orban, ministrul transporturilor. Potrivit acestuia, dacă se aprobă de către CE noul coridor, România ar putea accesa fonduri europene pentru construcţia autostrăzii. El a spus că a trimis deja la Bruxelles o scrisoare comună semnată împreună cu omologii săi din Ungaria, Slovacia, Lituania şi Polonia prin care solicită înfiinţarea noului coridor.
Potrivit proiectului, noua axă nordsud va intra pe teritoriul României la Oradea, va urma apoi traseul autostrăzii Transilvania, va ajunge la Bucureşti, iar de aici se va desprinde în două ramuri: spre Giurgiu şi Constanţa.
Fără soluţii concrete
Cum va scăpa statul de păgubosul contract cu Bechtel nu este clar. Cert este că rezilierea contractului semnat de Miron Mitrea în 2003 şi renegociat de Gheorghe Dobre în 2005 ar obliga statul român la plata unor penalităţi care pot trece lejer de un miliard de euro. O posibilă soluţie este avansată de PSD: limitarea plăţilor către americani la cele 2,2 miliarde de euro prevăzute în contractul iniţial. „Trebuie să stăm la masă cu americanii şi să vedem de banii aştia ce pot face. Putem apoi să tăiem traseul. Contractul nu va fi astfel reziliat, ci renegociat“, a declarat Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în timpul guvernării PSD. Tot cu scoaterea de pe tronsoanele pe care nu se lucrează îi ameninţă Orban pe americani şi dacă refuză să plătească factura pentru reparaţiile cauzate de alunecările de teren şi dau în judecată ministerul pentru recuperarea acestor cheltuieli.
Dacă Orban crede că va primi fonduri de la UE pentru autostrada Braşov-Borş, Eugen Teodorovici, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, dă ca sigur refuzul Comisiei Europene de a finanţa acest proiect. Constructorul american Bechtel nu ştie nimic de planurile oficialilor de la Transporturi. Din perspectiva americanilor, contractul încheiat în 2003 şi renegociat după doi ani presupune că ei vor lucra pe toţi cei 415 kilometri de autostradă. De la anul vor intra în lucru şi tronsoanele 3A (Cluj Vest - Mihăeşti) şi 3B (Mihăeşti - Suplacu de Barcău), potrivit lui Radu Gaşpar, şef de proiect în cadrul CNADNR, şi vor fi gata circa 40 de kilometri între Câmpia Turzii şi Cluj.
ATACURI Tăriceanu, „deranjat“ de ritmul lucrărilor
Premierul Călin Popescu-Tăriceanu s-a declarat „deranjat“ de ritmul în care avansează lucrările la Autostrada Transilvania, afirmând că nu este dispus să plătească lucrări pe care Bechtel nu este capabilă să le predea. „Am plătit către Bechtel un avans la începutul anului de 30%, fără să fie un centimetru de lucrare executat. Lucrările trebuie efectuate şi certificate din punct de vedere calitativ şi recepţionate. Noi nu dăm bani ca să aşteptăm să fie gata peste câţiva ani“, a spus premierul. Potrivit lui Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel, americanii au asfaltat până acum 10 kilometri de autostradă şi nu şi-au încasat banii pe lucrările efectuate în perioada iulie-octombrie. Sgârcitu a declarat că CNADNR are de plătit restanţe în valoare de peste 30 de milioane de euro.