Primul zbor peste Atlantic al superavioanelor Airbus A380 a entuziasmat America.
Noul posesor al titlului de "cel mai mare avion de pasageri din istorie", Airbus A380, a fost intampinat cu entuziasm in Statele Unite, pe terenul principalului sau competitor, Boeing.
Doua aparate A380 au aterizat la cateva minute distanta pe doua dintre cele mai importante aeroporturi din SUA: JFK, din New York, si Los Angeles International Airport.
Primul a fost Zborul 8.940 al Lufthansa, in New York, urmat la 20 de minute de o cursa a Quantas (fara pasageri), in Los Angeles. Ambele avioane au fost primite cu maxim interes si bucurie de multimi numeroase si personalitati locale.
Istoricul zbor transatlantic, parte a unui turneu nord-american de 12 zile, a debutat pentru cursa Lufthansa pe aeroportul din Frankfurt, unde peste 10.000 de oameni s-au inghesuit contra cost (3 euro biletul) sa vada giganticul avion pe pista. Pentru aceasta cursa, transportatorul aerian german si-a personalizat avionul in configuratia de 519 locuri impartite in trei clase.
Majoritatea pasagerilor au fost angajati ai Airbus si Lufthansa, tehnicieni, "personalitati" alese din randul pasagerilor "veterani" ai companiei. Singura lor nemultumire a fost legata de barul "prea mic" amenajat la bord, cu o capacitate de numai 15 persoane "asezate". Cele 15 toalete ale avionului au fost puse la grea incercare, in conditiile in care cele 21 de insotitoare de zbor si trei barmani au impartit continuu bauturi si mancaruri rafinate in mod gratuit.
In unele momente, la toate toaletele se formasera cozi de pana la sase persoane, dar nimeni nu s-a plans de situatie. O aglomeratie de mai mari proportii, pe ambele niveluri ale avionului, a luat nastere in clipa in care comandantul aeronavei, Jurgen Raps, a facut urmatorul anunt: "Pe partea stanga, puteti vedea un mic Boeing 747".
100 de elefanti in zbor Airbus A380 este cu adevarat mare, un deschizator de drumuri in privinta transportului aerian "de masa" al secolului al XXI-lea. In configuratie "turist", el poate gazdui 850 de calatori.
In termeni comparativi, avionul cantareste cat aproximativ 100 de elefanti (277.000 kg, operand neincarcat) si are o anvergura a aripilor cam cat lungimea unui teren de fotbal (79,8 metri), un pic mai mare decat lungimea fuzelajului (72,75 metri). Pe pista, neincarcat, este inalt cat o cladire cu opt etaje (24,08 metri pana la varful cozii).
IMPRESII
Linistit ca un Zeppelin "Pare imens pe din afara, dar in interior dimensiunile nu socheaza, desi sunt clar mai generoase decat eram obisnuiti. Chiar nu se simte foarte mare", spunea Beatrice Truffau, una dintre pasagere. Pe langa nenumaratele facilitati - spatiul personal mai mare, un ecran video pentru fiecare scaun in parte si multe altele - ceea ce a surprins multi dintre calatori a fost linistea.
Potrivit Airbus, nivelul de zgomot din A380 este jumatate din cel dintr-un Boeing 747, in mare parte datorita motoarelor Roll Royce de ultima generatie. "A fost incredibil, calatoria vietii mele", a declarat vizibil surescitat un alt pasager, Kevin Paige, care lucreaza intr-un birou din Lufthansa, unicul american aflat la bord.
LUX LA INALTIME
Asteptat de marile companii aeriene Proiectul A380 a "inghitit" aproximativ 19 miliarde de dolari si a fost marcat de numeroase probleme neprevazute, traduse in amanarea lansarii comerciale a aparatului. Intarzierile repetate i-au determinat si pe unii operatori sa rezilieze comenzile ferme pentru noile "superjumbo", in special varianta cargo, care era preconizata sa apara pe piata la un an dupa cea de transport pasageri.
In consecinta, constructorul european a intrat in dificultati financiare si s-a vazut nevoit sa reduca numarul locurilor de munca pe care le asigura in cateva tari.
Un A380 "standard" costa 300 de milioane de dolari, amenajarea sa interioara potrivit specificatiilor clientului ridicand nota de plata cu alte aproximativ 100 de milioane.
Cateva dintre principalele companiil aeriene care au comandat aparate A380-800, anul in care comanda va fi onorata integral si numarul de avioane contractat:
> Air France (2009; 10 buc.)
> Emirates (2008; 43 buc.)
> Lufthansa (2009; 15 buc.)
> Quantas (2008; 20 buc.)
> Singapore Airlines (2007; 19 buc.)